اهمیت فضا و مبلمان شهری متناسب با کودکان
اهمیت فضا و مبلمان شهری متناسب با کودکان

یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین مسئله در تناسب مبلمان شهری با کودک تفکیک سواره رو و پیاده‌رو است؛ بدین صورت که با ایجاد لبه‌های مسدودکننده در نقاط پر خطر با محدود کردن سواره رو محیط امنی برای تردد کودکان فراهم شود.

زیرنویس-گروه جامعه: همان‌طور که توسعه زیرساخت‌های شهری در بهبود و پیشرفت خدمات شهری برای توسعه‌ای صحیح، کارآمد و پایدار بسیار مهم است، طراحی صحیح فضاهای شهری برای کودکان که سازندگان نسل‌های بعدی هستند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که هم طبق آمار یونیسف، ۷۰ درصد کودکان جهان در شهرها زندگی می‌کنند و هم کودکان خیلی بیشتر از بزرگسالان، از محیط اطرافشان تأثیر می‌پذیرند.

مبلمان شهری

خیابان به عنوان زمین بازی

فضا و مبلمان شهری می‌تواند به‌عنوان ابزار آموزشی برای کودکان در نظر گرفته شود؛ که برای رسیدن به این هدف ابتدا لازم است ویژگی‌های هر شهر و محله شناسایی شده و سپس مطابق با آن، فضای محله طراحی شود.

به گزارش زیرنویس، یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین مسئله در تناسب مبلمان شهری با کودک تفکیک سواره رو و پیاده‌رو است؛ بدین صورت که با ایجاد لبه‌های مسدودکننده در نقاط پر خطر با محدود کردن سواره رو محیط امنی برای تردد کودکان فراهم شود.

همچنین، ایجاد فضای بازی توام با فرصت کشف برای کودکان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اهمیت توجه به کودکان در مبلمان شهری در جهان کاملاً مشهود است و شک و تردیدی در آن نیست. در شهر نیویورک مبلمان شهری متناسب با کودکان طراحی شده است که نمونه موفقی در جهان است.

اهمیت فضا و مبلمان شهری متناسب با کودکان

اهمیت فضا و مبلمان شهری متناسب با کودکان

اهمیت فضا و مبلمان شهری متناسب با کودکان

طبق آمار رسمی ۳۰ درصد جمعیت ایران که معادل ۲۵ میلیون نفر است را کودکان تشکیل می‌دهند؛ اما ساختار فضای فیزیکی زندگی شهری در ایران مانند بسیاری از کشورهای در حال‌ توسعه به ‌گونه‌ای طراحی شده که نه تنها برای کودکان مناسب نیست بلکه در مواردی مانعی برای رشد و بالندگی آنان است.

در شهرهای ایران نه‌تنها برای کودکان با محدودیت که به‌عنوان گروه‌های هدف و در معرض آسیب شناخته می‌شوند برنامه‌ریزی‌ای صورت نگرفته و امنیت حداقلی‌شان نیز فراهم نشده است؛ برای سایر کودکان نیز تدبیری اندیشیده نشده است.

برنامه‌ریزی، طراحی و ساخت مکان‌ها و فضاهای مناسب کودکان در شهرهای ایران آشفته است و نیاز به بازنگری دارد و تا رسیدن به این مطلوب راه درازی در پیش است…

  • نویسنده : گروه جامعه زیرنویس
  • منبع خبر : زیرنویس