شهرداری به تعیین جرائم ماده۱۰۰ متناسب با ارزش معاملاتی املاک موظف شد
شهرداری به تعیین جرائم ماده۱۰۰ متناسب با ارزش معاملاتی املاک موظف شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: شهرداری موظف به تعیین جرائم ماده۱۰۰ متناسب با ارزش معاملاتی املاک بر اساس واقعیت است که غالباً یک پنجم یا یک ششم نرخ ارزش واقعی روز آن منطقه می‌باشد.

معاون عمرانی استانداری تهران تاکید کرد

  میرمحمد غراوی در نشست هم‌اندیشی و اتخاذ تصمیم جهت تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام شهرستان قدس اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در رابطه با ماده۱۰۰ و پرونده‌های مرتبط به آن نادیده گرفته می‌شود، تخلفات مهندسین ناظر است چرا که وظیفه این افراد نظارت بر عملیات اجرائی یک ساختمان می‌باشد و چنانچه به وظایف خود عمل نکنند بر مبنای تبصره ۷ ماده۱۰۰ متخلف محسوب شده و بایستی به مراجع قانونی جهت رسیدگی ارجاع شوند.

وی افزود:متاسفانه در شهرستان قدس با ساخت‌وسازهای غیرمجازی مواجه هستیم که زیبنده این شهر نیست و از مدیریت شهری انتظار می‌رود نسبت به اتخاذ تصمیماتی در مورد جلوگیری از این روند اقدام کند.

به گزارش زیرنویس،معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران عنوان کرد: مسئولین ذی‌ربط به ویژه شهردار و عوامل شهرداری می‌بایست در این حوزه اهتمام بیشتری داشته باشند چرا که طبق قانون بایستی قبل از شروع ساخت‌وساز غیرمجاز و در همان مراحل اولیه مانع کار شد زیرا اگر ساخت‌وسازی ادامه پیدا کند باید در کمیسیون‌های ماده۱۰۰ منجر به جریمه و صدور رای قلع بنا شود.

غراوی سپس گفت: باید در نظر گرفت در مواردی که با ضوابط طرح تفصیلی همخوانی نداشته و یا احیانا از استحکام بنای مناسبی برخوردار نیست، نباید فقط به جریمه بسنده کرد چراکه متاسفانه در برخی مناطق شهری به علت عدم نظارت صحیح با یک توسعه شهری ناموزونی مواجه هستیم که ساکنین آن غالبا هیچ اطمینانی از ایمنی ساختمان‌های محل سکونت خود ندارند.

وی تصریح کرد: از تصمیمات مناسب شهرداری و شورای شهر که پس از آن توسط فرماندار در هیات تطبیق تایید شده و جنبه بازدارندگی  نیز در پی خواهد داشت، اجرای تبصره ۱۱ ذیل ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌هاست چراکه بر مبنای آن شهرداری هر ساله موظف به تعیین جرائم ماده۱۰۰ متناسب با ارزش معاملاتی املاک بر اساس واقعیت است که غالباً یک پنجم یا یک ششم نرخ ارزش واقعی روز آن منطقه می‌باشد.

وی افزود: تعیین میزان جرائم باید به گونه‌ای باشد که کسی جرات تخلف نداشته چراکه متخلفین با این قیمت‌های نازل غالباً بهترین راه را تخلف و حتی گاها نیز نسبت به اخذ پروانه‌ ساخت‌وساز اقدام نمی‌کنند زیرا می‌دانند جرائم تبصره ۱۱ حتی از عوارض ساختمانی نیز پایین‌تر است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران بیان کرد:  کسی که در زمان اخذ پروانه تخلف کرده و با علم به قانون این تخلف را انجام داده، جرم سنگین‌تری نیز خواهد داشت، این مبنای قانونی متاسفانه امروزه دلیلی شده برای سوداگری کسانی که به یک سری مسائل در سطح شهر به وسیله آن دامن می‌زنند و متاسفانه می بینیم با رابطه تطمیع و پرداخت رشوه، برخی از ماموران را دچار فساد نموده و موجب شرایطی می‌شوند که ما امروزه با چنین وضعیتی در حوزه ساخت و ساز مواجه هستیم.

براساس به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری تهران، غراوی خاطرنشان کرد: مسئولین شهرستان تبصره ۱۱ماده ۱۰۰ را برای اولین بار در شهرستان به خوبی بررسی کرده‌اند که این حق مردم شهرستان است زیرا قرار نیست شهر را به سمتی ببریم که یکسری سوداگری‌ها به منظور زیان به منافع جمعی مردم شهر شکل بگیرد، در واقع ما باید عامل بازدارندگی ایجاد کنیم و یکی از راه‌های آن نیز همین اعمال صحیح ماده ۱۰۰ است.

قرار نیست که در کمیسیون ماده۱۰۰ تمامی رای‌ها به جریمه ختم شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران تصریح کرد: هرچند توصیه می‌کنیم ساخت‌وساز غیرمجازی صورت نپذیرد که در نهایت پرونده آن به ماده ۱۰۰ برود و قرار نیست که در کمیسیون ماده ۱۰۰ تمامی رای‌ها به جریمه ختم شود بلکه برخی بناها نیز بایستی قلع بنا شوند، همچنین بنا نیست که هر ساخت‌وسازی بر اساس میل فردی آنهم به هر طریقی انجام گیرد.

منبع:ایسنا