مالیات بر درآمد یا درآمد برای مالیات
مالیات بر درآمد یا درآمد برای مالیات

همه می‌دانیم در کشور ما بسیاری از کسب و کارها به شیوه‌ی سنتی اداره می‌شود و خبری از سیستم حسابداری و … نیست اخذ مالیات بر درآمد به صورت چشم بسته و بدون در نظر گرفتن شرایط خاص اقتصادی که در آن قرار گرفته‌ایم چه نتیجه‌ای به بار خواهد آورد.

زیرنویس، گروه اقتصاد: اعلام‌ دولت از سال گذشته مبنی بر ثبت تمام دستگاه‌های پوز (کارت‌خوان‌ها) و معرفی و ثبت حساب های تجاری در سامانه مالیاتی کشور، کسب و کارهای کوچک و یا کسانی که با دست فروشی یا خرده فروشی امرار معاش می کنند را نگران کرده است.

اگرچه دولت‌ها در جامعه مدرن، بخشی از هزینه‌های خود را از طریق دریافت مالیات‌های مستقیم یا غیر مستقیم دریافت می‌کنند و این امر کاملاً منطقی و درست است؛ اما نحوه دریافت مالیات و قوانین مربوط به آن است که تعیین می‌کند یک سیستم مالیاتی کارآمد است یا خیر.

تولیدکنندگان معمولا قیمت تمام شده محصول را مبنا قرار داده و با در نظر گرفتن حداکثر پنجاه درصد سود، آن را به دست مصرف کننده می‌رسانند یا افرادی که فروشنده محصولات خریداری شده هستند؛ حداکثر می توانند بیست درصد سود از فروش محصول داشته باشند.

حال بپردازیم به سیاست دولت در دریافت مالیات بر درآمد که با در نظر گرفتن گردش مالی یک ساله و کسر پنجاه درصد به صورت پلکانی محاسبه و مالیات دریافت می‌شود و جالب اینکه مبلغ مالیات سال قبل به عنوان مبنا و حداقلی برای محاسبه سال جدید لحاظ می گردد. متغیرهایی که در هزینه‌ها اثر گذارند اما در محاسبه‌ها دیده نمی‌شوند و سامانه هم به شکل رندومی برای هر فرد مبلغی را در نظر می‌گیرد.

با توجه به اینکه کارت‌خوان‌ها فقط معادلات فروش را ثبت می‌کنند دسترسی به معادلات خرید و هزینه کرد وجود ندارد. چگونه می‌توان به سود واقعی دست پیدا کرد؟ علاوه بر هزینه مواد اولیه (مواد مصرفی، مزد کارگر، اجاره‌بها ، تعمیر و تعویض) و یا خرید کالا کار مزد فروشنده چگونه محاسبه می‌شود؟ در صورت افزایش قیمت کالای فروخته شده در طول سال برای خرید مجدد این کالا، فروشنده متحمل هزینه‌ی بالاتری -به همراه تورم آن- خواهد شد و در نتیجه پول حاصل از فروش نه تنها سود محسوب نمی‌شود بلکه صرف هزینه برای دوره مالی بعدی می‌شود.

همه می‌دانیم در کشور ما بسیاری از کسب و کارها به شیوه‌ی سنتی اداره می‌شود و خبری از سیستم حسابداری و … نیست اخذ مالیات به صورت چشم بسته و بدون در نظر گرفتن شرایط خاص اقتصادی که در آن قرار گرفته‌ایم چه نتیجه‌ای به بار خواهد آورد… آیا بهتر نبود این مشاغل و برخی مشاغل خدماتی که به صورت خرید خدمت می‌باشند از ابتدا در طرح معافیت مالیاتی گنجانده شوند تا وارد بروکراسی اظهارنامه نویسی و غیره نشوند و فرصت کافی برای رسیدگی به مشاغل پر بازده که مالیات واقعی در آنجا ظاهر می‌شود؛ داده شود؟

  • نویسنده : گروه اقتصادی
  • منبع خبر : زیرنویس نیوز