مرگ «هومینو» یوزپلنگ ۱۲ ساله‌ در یزد
مرگ «هومینو» یوزپلنگ ۱۲ ساله‌ در یزد

  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: یک قلاده یوزپلنگ نر با نام «هومینو» که حدود ۱۲ سال سن داشت، در پناهگاه حیات وحش آریز شهرستان بافق تلف شد.

«سیدرضا نورانیان» در خصوصو جزئیات این خبر گفت: روز شنبه ۳ تیر پس از دریافت تماس تلفنی مبنی بر مشاهده یک قلاده یوزپلنگ که توانایی حرکت ندارد، بلافاصله ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بافق به محل مورد نظر در مسیر جاده معدن چاه گز واقع در پناهگاه حیات وحش آریز اعزام و صحت گزارش واصله را بررسی و تایید کردند.

وی افزود: حیوان مذکور وضعیت مناسبی نداشته و در همان دقایق اولیه در محل تلف شده بود که در معاینه اولیه توسط دامپزشک، هیچ گونه علایم ظاهری مبنی بر ضربه یا شکستگی مشاهده نشده و پس از هماهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست و برداشت نمونه‌های لازم بانک ژن و بانک اسپرم، لاشه و نمونه‌ها برای بررسی دقیق‌تر به سازمان مرکزی محیط زیست ارسال شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: با توجه به بررسی صورت گرفته و شناسایی خال‌ها، این یوز نر همان «هومینو» است که از اوایل دهه ۹۰ توسط دوربین‌های تله‌ای، تصویربرداری شده بود.

به گزارشزیرنویس، و به نقل از روابط عمومی محیط زیست یزد، یوزپلنگ هومینو در دهه ۹۰ اولین بار در نزدیکی رودخانه‌ای به همین نام در پناهگاه حیات وحش دره انجیر اردکان مشاهده و به همین علت به نام هومینو، ثبت شد.

منبع:ایسنا