عید قربان عید اطاعت خدا در کنار مردم
عید قربان عید اطاعت خدا در کنار مردم

عید قربان نه عید پول‌دارها و شکم‌پرست‌ها و نه قساوت و سنگدلی و نه فخرفروشی و برتری‌جویی است؛ بلکه سفره‌ای برای تعامل و با هم بودن، حتی فراتر از آن فقط در خدمت خلق بودن از خود است و اگر غیر این باشد مسیر را اشتباه و راه را به خطا رفته‌ایم.

زیرنویس-گروه فرهنگی: وقتی به حضرت ابراهیم امر شد فرزند دلبندش را به قربانگاه بَرَد، از نگاه پدرانه دستوری جان‌فرسا بود و از دید اطاعت، تکلیفی خطاناپذیر.

و چه زیبا، اسماعیل بر پدر تکیه‌گاه شد که پدر بر حکم خدا مردد نباش. آنچه از تلاش برای منصرف‌کردن و سرباز زدن امر الهی نمایان گردید با سنگ و رجم به عقب رانده شد.

اما تدبیر الهی را چیز دیگری بود و این محک و میزانی بود بر ابراهیم و اسماعیل و مباهات حق از بنده‌اش در کائنات و کلاس درسی شد برای همگان جهت بیرون‌شدن از خود و منیت خود و رسیدن به خدا در عین اینکه هم صدا و همراه با جهانیان می‌شوند نه فقط با قبیله و ملت خود.

به گزارش زیرنویس، ظاهربینان و کوته‌نظران هنوز در این مانده‌اند و خرده می‌گیرند که چرا خداوند رضایت و امر به کشتن موجودی داده، هر چند حیوان بوده باشد؛ اما از درک فلسفه آن یا عاجزند یا نمی‌خواهند.

اول اینکه استفاده از موجودات و طبیعت نه چیز تازه‌ای است و نه جدایی‌پذیر و دین و غیر دین هم نمی‌شناسد.

دوم آداب و سنن در مراسم الهی هم مثل سایر مراسم‌ها یا مهمانی‌های دورهمی خودمان که هر کدام دارای سبک و سیاق مختص به خود است، مستثنا نیست.

نکته‌ای که نباید در این هوچی گری‌ها از دست برود ارتباط تکالیف الهی با ارتقای عدالت اجتماعی و سبک زندگی انسان‌هاست که چقدر باریک‌بینانه همه آحاد جامعه را دربرگرفته و اجتماع را چون حلقه به هم تنیده‌ای در کنار هم گردآورده و فقیر و غنی را به حال خود رها نکرده است.

قربان نه عید پول‌دارها و شکم‌پرست‌ها و نه قساوت و سنگدلی و نه فخرفروشی و برتری‌جویی است؛ بلکه سفره‌ای برای تعامل و با هم بودن، حتی فراتر از آن فقط در خدمت خلق بودن از خود است و اگر غیر این باشد مسیر را اشتباه و راه را به خطا رفته‌ایم.

  • نویسنده : گروه فرهنگی زیرنویس
  • منبع خبر : زیرنویس نیوز