باغ پرندگان اصفهان ، بهشتی کوچک در دل کویر
باغ پرندگان اصفهان ، بهشتی کوچک در دل کویر

باغ پرندگان اصفهان شامل بخش‌های مختلفی می‌شود و در پارک ناژوان قرار دارد.

باغ پرندگان اصفهان نه‌تنها به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان است، بلکه مرکزی برای شناسایی و بازدید و تحقیق دانش‌پژوهان و محققان نیز به شمار می‌آید.

یکی از جلوه‌های پر عظمت خلقت، پرندگان بوده‌اند؛ موجوداتی که روش زیست، ساختمان بدن، رندیدنگ پر و بال و زیبایی حرکات موزون آن‌ها همواره الهام‌بخش دانشمندان، هنرمندان، زیست‌شناسان و شعرا بوده است. هرچه در طول تاریخ، بشر به شناخت بیشتری نسبت به پرندگان دست یافت، شگفتی و اعجابش فزونی گرفت. با چنین نگرشی شهرداری اصفهان در ادامه اقدامات بدیع و ابتکاری خود طی دهه‌های اخیر اقدام به احداث باغ پرندگان برای اولین بار در ایران کرد.

معرفی باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان نه‌تنها به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان است، بلکه مرکزی برای شناسایی و بازدید و تحقیق دانش‌پژوهان و محققان نیز به شمار می‌آید. این مجموعه فعالیت خود را در مرداد سال ۱۳۷۵ آغاز کرد و مساحتی بالغ بر ۵۵۰۰۰ متر مربع دارد. مساحت داخلی زیر توری باغ ۱۷۰۰۰ متر مربع و مساحت توری ۴۰۰۰۰ متر مربع است. این توری روی ۱۶ ستون متحرک به ارتفاع حداکثر ۳۲ متر قرار دارد. در این مجموعه از بیش از ۱۳۰ گونه انواع مرغ و پرنده نگهداری می‌شود.

پرندگان در باغ پرندگان اصفهان

عکس از ایرنا (عکاس: احمد جلالیان)

باغ پرندگان اصفهان کجاست؟

باغ پرندگان اصفهان در مجموعه ناژوان، در ساحل زاینده‌رود قرار دارد. این موقعیت یکی از بهترین مکان‌ها در حاشیه زاینده‌رود و از نظر آب‌و‌هوا، مناسب‌ترین محل برای نگهداری این پرندگان است. بهترین گزینه‌ها برای دسترسی به این مجموعه استفاده از خودروی شخصی یا تاکسی‌های آنلاین است. برای دسترسی شخصی از پل وحید به‌سمت سه‌راه سیمین در امتداد پارک ناژوان پیش بروید. نرسیده به خیابان سیمین (سهروردی)، بعد از میدان به‌سمت راست بپیچید و وارد پارک ناژوان شوید. در پارک کافی است در خیابان الفت پیش بروید تا به باغ پرندگان برسید. شلوغی و ترافیک را در ایام پرگردشگر و تعطیلات در نظر بگیرید.

موقعیت جغرافیایی باغ پرندگان اصفهان

موقعیت جغرافیایی باغ پرندگان اصفهان روی نقشه 

در سال‌های اخیر بخش خصوصی به کمک شهرداری شهر اصفهان نمونه‌هایی از پروانه‌ها و نمونه‌هایی از خزندگان را گرد‌آوری کرده و در مجموعه‌هایی به نام‌های باغ پروانه‌ها و باغ خزندگان در ناژوان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است. آکواریوم اصفهان نیز در فاصله کمی از باغ پرندگان قرار دارد و می‌توانید هم‌زمان از تمام مجموعه‌ها در یک روز بازدید کنید.

زیستگاه‌های باغ پرندگان اصفهان

در باغ پرندگان اصفهان زیستگاه‌های متفاوتی بسته به شرایط زندگی طبیعی پرندگان در نظر گرفته شده است:

  • برکه‌ها

چهار برکه کوچک و بزرگ در باغ پرندگان وجود دارد که محل زندگی پرندگان آبچر مانند انواع اردک‌ها، قوها، غازها و… است. برکه بزرگی در قسمت مرکزی باغ قرار دارد؛ به‌طوری که تعداد زیادی از این پرندگان آبچر را در برمی‌گیرد.

برکه در باغ پرندگان اصفهان

عکس از ایمنا (عکاس: پژمان گنجی پور) 

  • صخره

صخره باغ که در ضلع شرقی قرار دارد محیط زیستی مناسب جهت پرندگان کوهستانی و بیابانی است. پرندگانی چون کبک‌ها بیشتر در این محیط دیده می‌شوند.

کبوترها در باغ پرندگان اصفهان

عکس از خبرگزاری شبستان (عکاس: مجید اسلام دوست)

  • قفس‌های شیشه‌ای 

از آنجا که اصفهان دارای شرایط اقلیمی خاص خود است، این قفس‌ها با داشتن امکانات ویژه‌ای چون دستگاه تهویه، شوفاژ و کولر محیط مناسبی را برای پرندگانی فراهم می‌کند که در محیط زیست طبیعی آن‌ها شرایط خاص آب‌و‌هوایی حاکم است.

پرندگان کوچک در باغ پرندگان اصفهان

عکس از ایمنا (عکاس: پژمان گنجی پور)

  • قفس‌های آهنی 

این قفس‌ها به دلیل نوع تغذیه پرندگان شکاری ساخته شده است؛ زیرا این پرندگان در صورت آزاد بودن در محیط از سایر پرندگان و جوجه آن‌ها استفاده می‌کنند. همچنین سعی شده است محیط زیست طبیعی آن‌ها که مناطق صخره‌ای کوهستانی است، در قفس‌های مربوط مهیا شود.

پرنده در قفس در باغ پرندگان اصفهان

عکس از ایمنا (عکاس: پژمان گنجی پور) 

  • فضاهای سبز جنگلی 

این فضا که از جمله مناطق زیست پرندگان جنگلی است در سراسر محیط باغ ایجاد شده است و پرندگان به‌صورت آزاد در این فضا پرواز می‌کنند.

پرنده رنگارنگ در باغ پرندگان اصفهان

عکس از ایرنا (عکاس: احمد جلالیان) 

واحدهای تخصصی باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان علاوه بر جاذبه‌های تفریحی، دارای واحدهای آموزشی علمی و تحقیقاتی نیز است. واحدهای تخصصی فعال در باغ پرندگان اصفهان عبارت‌اند از :

  • واحد تکثیر

در این بخش شرایط و امکانات مناسب جهت تخمگذاری و جوجه‌آوری پرندگان فراهم می‌شود. نگهداری از جوجه‌های تکثیر یافته تا مرحله رسیدن به سن خاص جهت رهاسازی در باغ پرندگان به عهده این بخش است.

  • واحد تغذیه

گونه‌های مختلف پرندگان نیازهای غذایی متفاوتی دارند، به‌علاوه منبع تامین این نیازها نیز در هرگونه متفاوت است. برخی از پرندگان میوه‌خوار، برخی دانه‌خوار، برخی گوشت‌خوار و برخی همه چیزخوار هستند. در این بخش نیازهای پرندگان بر اساس جداول احتیاجات غذایی برآورده می‌شود.

  • واحد کلینیک و بهداشت

پرندگان بیمار پس از تشخیص بیماری وارد این بخش می‌شوند و پس از معاینه کامل بر اساس نظر دامپزشک باغ پرندگان و تجارب کارشناس مربوطه درمان می‌شوند. ضدعفونی و بهداشت کلیه قسمت‌های باغ به عهده این بخش است. واکسیناسیون ماهانه پرندگان علیه بیماری نیوکاسل نیز از وظایف این بخش است.

  • واحد قرنطینه

باغ پرندگان پذیرای پرندگانی است که از سوی افراد دوستدار پرنده به باغ اهدا می‌شود. علاوه بر این در دوره‌های زمانی مختلف بسته به نیاز، پرندگان جدیدی خریداری می‌شود. جهت کنترل بیماری‌ها و جلوگیری از گسترش آن‌ها در این مجموعه، پرندگان تازه وارد ابتدا به‌مدت ۱۴-۱۰ روز وارد قرنطینه و پس از انجام آزمایش‌ها لازم در صورت سلامتی وارد باغ پرندگان می‌شوند.

  • واحد تاکسیدرمی

تاکسیدرمی به‌معنای فن نگهداری درازمدت پیکر جانوران است. در این بخش پس از پوست کنی لاشه و چربی زدایی از پوست و همچنین پر آرایی، قالبی به‌اندازه بدن پرنده تهیه و پس از اسکلت‌بندی پوست پرنده روی این قالب کشیده می‌شود.

عکس‌های گالری از ایرنا (عکاس: احمد جلالیان) و خبرگزاری شبستان (عکاس: مجید اسلام دوست) 

در هر یک از این بخش ها تحقیقات علمی و عملی مفیدی روی گونه‌های پرندگان انجام می‌شود، به‌طوری که باعث شده باغ پرندگان علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و تفریحی جنبه‌های علمی آموزشی و تحقیقاتی نیز پیدا کند و علاقه‌مندان به تحقیق در مورد پرندگان می‌توانند از این جنبه‌ها بهره‌مند شوند. البته برخی از فعالان حقوق حیوانات و دوستداران حیات وحش با نگهداری پرندگان در چنین محیطی موافق نیستند. از نظر این عده، پرندگان می‌بایست مانند سایر جانوران در محیط‌های بومی خود، آزادانه زندگی کنند و چنین محیط بسته‌ای موجب افسردگی آن‌ها می‌شود.

ساعات بازدید و بلیط باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان در تمام روزهای هفته میزبان گردشگران است. ساعات کار مجموعه در نیمه اول سال از ۸ تا ۱۹ و در نیمه دوم سال از ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰ است. بهای بلیط مجموعه در ایام مختلف سال متغیر است و معمولا در زمستان‌ها ارزان‌تر به فروش می‌رسد. بلیط ورودی در سال نیمه نخست سال ۱۴۰۱، مبلغ ۲۰,۰۰۰ تومان بوده است.

پرسش‌های متداول

باغ پرندگان اصفهان کجاست؟

باغ پرندگان اصفهان در مجموعه ناژوان، در ساحل زاینده‌رود قرار دارد.

دسترسی به باغ پرندگان چگونه است؟

بهترین گزینه‌ها برای دسترسی به این مجموعه استفاده از خودروی شخصی یا تاکسی‌های آنلاین است. برای دسترسی شخصی از پل وحید به‌سمت سه‌راه سیمین در امتداد پارک ناژوان پیش بروید. نرسیده به خیابان سیمین (سهروردی)، بعد از میدان به‌سمت راست بپیچید و وارد پارک ناژوان شوید. در پارک کافی است در خیابان الفت پیش بروید تا به باغ پرندگان برسید. شلوغی و ترافیک را در ایام پرگردشگر و تعطیلات در نظر بگیرید.

بلیط باغ پرندگان اصفهان چقدر است؟

بهای بلیط مجموعه در ایام مختلف سال متغیر است و معمولا در زمستان‌ها ارزان‌تر به فروش می‌رسد. بلیط ورودی در سال ۱۳۹۹ بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان بوده است.

ساعات کار باغ پرندگان کدامند؟

باغ پرندگان در تمام روزهای هفته میزبان گردشگران است. ساعات کار مجموعه در نیمه اول سال از ۹ تا ۱۹ و در نیمه دوم سال از ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰ است.
منبع: کجارو