پیشرفت اقدامات جامع برای نجات تالاب انزلی
پیشرفت اقدامات جامع برای نجات تالاب انزلی

اسدالله عباسی عمده ترین تهدیدات تالاب انزلی را ورود فاضلاب شهرهای حاشیه تالاب و رسوبات و همچنین گونه مهاجم سنبل آبی عنوان کرد.

استاندار گیلان در حاشیه نشست قرارگاه جهادی نجات تالاب انزلی، درخصوص اقدامات انجام شده و در حال اجرا برای احیای تالاب انزلی توضیحاتی ارائه کرد.

استفاده از همه ظرفیت های ملی و بین المللی برای احیای تالاب انزلی

اسدالله عباسی گفت: بعد از شناسایی تهدیدات تالاب انزلی و بعد از سفر رئیس جمهور به استان گیلان، قرارگاه جهادی نجات تالاب انزلی را تشکیل دادیم و توانستیم مدیریت واحد و هماهنگی ایجاد کنیم تا بتوانیم برای احیای تالاب انزلی گام های مؤثری برداریم.

وی توضیح داد: بخشی از تهدیدهای تالاب مرتبط با فاضلاب های بیمارستانی و فاضلاب شهرهای اطراف تالاب به ویژه رشت و سراوان است. در این زمینه اقدامات عملیاتی آغاز شده که در برخی موارد بیش از ۷۰ درصد پیشرفت هم داشته اند.

استاندار گیلان تأکید کرد: سعی ما بر این است که در بازه زمانی بین یک تا سه سال بتوانیم این اقدامات را به سرانجام برسانیم؛ مثل تصفیه خانه فاضلاب زندان لاکان که اکنون به بهره برداری هم رسیده است.

عباسی دیگر تهدیدات تالاب را مسائل مرتبط با آبخیزداری، ورود رسوبات به تالاب و گونه مهاجم سنبل آبی عنوان و خاطرنشان کرد: با همکاری قرارگاه سازندگی سپاه پاسداران، سازمان محیط زیست و سازمان بنادر و دریانوردی، برنامه های مقابله ای با این آسیب ها در حال اجرا هستند.

وی به موضوع ۱۵۰۰ هکتار اراضی بینابینی در محدوده تالاب اشاره کرد و افزود: مقرر شد این اراضی به عنوان مستثنیات برای تولید محصولات بیولوژیک زراعی بدون استفاده از سم و کود شیمیایی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

به گزارش زیرنویس، استاندار گیلان درخصوص سرعت بخشیدن به اقدامات برای نجات تالاب نیز گفت: نشست امروز در راستای تسریع عملیات اجرایی و برداشتن برخی موانع در این مسیر بود و الحمدالله در این جلسه برخی موانع رفع شد و ما شاهد احیای تالاب انزلی خواهیم بود.

منبع:صدا و سیما