حجاب و عفاف، یک فریضه اجتماعی و مسئولیت بزرگ مدنی است
حجاب و عفاف، یک فریضه اجتماعی و مسئولیت بزرگ مدنی است

خطیب نمازجمعه تهران می‌گوید وقتی یک بانوی مؤمن با حجاب و عفاف وارد محیط اجتماعی می‌شود، در حال انجام یک مسئولیت بزرگ اجتماعی، مدنی و یک فریضه بسیار مهم است. باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد امیرحسینی – حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، خطیب نمازجمعه تهران در خطبه‌های این هفته نماز جمعه که در دانشگه تهران برگزار شد […]

خطیب نمازجمعه تهران می‌گوید وقتی یک بانوی مؤمن با حجاب و عفاف وارد محیط اجتماعی می‌شود، در حال انجام یک مسئولیت بزرگ اجتماعی، مدنی و یک فریضه بسیار مهم است.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد امیرحسینی – حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، خطیب نمازجمعه تهران در خطبه‌های این هفته نماز جمعه که در دانشگه تهران برگزار شد به تبیین ابعاد «زیست عفیفانه» به عنوان هدیه بزرگ الهی برای سعادت بشریت پرداخت.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به اینکه زیست عفیفانه و آکنده از پاکی، نجابت و پاک‌دامنی، راه و رسمی است که از سوی انبیای الهی برای تأمین خوش‌بختی بشریت مطرح شده است، اظهار داشت: این مسئله به‌عنوان یک وظیفه الهی و تکلیف همگانی بر عهده همه آحاد مؤمنین، اعم از مردان و زنان، نخبگان، نهادها، خانواده، نهاد تعلیم و تربیت، مجموعه‌های فرهنگ‌ساز، رسانه‌ها و اهل هنر است.

خطیب نماز جمعه تهران با تأکید بر مسئولیت ویژه ائمه جمعه و جماعات و همچنین جامعه بانوان در این زمینه، تصریح کرد: وقتی یک بانوی مؤمن و مسلمان با حجاب و عفاف و با رعایت حریم وارد محیط اجتماعی می‌شود، در حال انجام یک مسئولیت بزرگ اجتماعی، مدنی و یک فریضه بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری بیان کرد: جامعه اسلامی باید در مسیر تحقق اراده الهی برای خوش‌بختی و سعادت در پرتو پاکی و پاک‌دامنی گام بردارد و این اراده به وسیله آحاد مؤمنین محقق خواهد شد. آنان باید دست به دست هم داده و در صفی متحد در برابر جبهه شیطان که جبهه هرزگی، بی‌بندوباری، بی‌عفتی و بی‌حیایی است، صف‌آرایی کنند و از هویت خود حفاظت و صیانت نمایند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در ادامه با نگاهی دیگر به موضوع «زیست عفیفانه» افزود: از منظر دیگر، زیست عفیفانه برای جامعه ایمانی تنها یک وظیفه و تکلیف نیست، بلکه یک «حق» برای آحاد مؤمنین، اعم از مرد و زن، کوچک و بزرگ است.

خطیب نمازجمعه تهران گفت: بانوان مسلمان حق دارند در محیطی پاک و سالم، در محیطی که حریم‌ها رعایت می‌شود، زندگی کنند، رشد کنند و استعدادهایشان شکوفا شود.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری در ادامه با اشاره به تفاوت نگاه تکلیف‌محور و حق‌محور اظهار کرد: وقتی سخن از وظیفه و تکلیف می‌گوییم، ممکن است طبع عمومی که تکلیف‌گریز است، احساس سنگینی کند، اما وقتی این موضوع به عنوان یک «حق» مطرح می‌شود، نگاه متفاوت می‌شود. جامعه اسلامی به ویژه جامعه بانوان باید به نقطه‌ای برسد که آحاد جامعه، زیست عفیفانه و زندگی پاکیزه و سالم را حق مسلم خود بدانند و آن را مطالبه کنند.

انتقاد از فرهنگ غربی

خطیب نمازجمعه تهران در ادامه با تأکید بر اینکه «زیست عفیفانه» یک حق مسلم و حیاتی به‌ویژه برای بانوان است، گفت: همه مرد‌ها و خانم‌ها باید در ماجرای زیست عفیفانه، با ملاحظات هستی‌شناسی جامعه بانوان و ویژگی‌های تکوینی و فطری آنان، این را به عنوان حقی بزرگ، عظیم‌تر و جدی‌تر برای خود بدانند.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری با بیان اینکه هویت انسانی، کرامت انسانی، هویت الهی و معنوی بانوان و دختران، هویت خانوادگی و هویت اجتماعی آنان در پرتو تحقق این حق امکان‌پذیر است، اظهار کرد: درست در مقابل این خط، شیطان سعی می‌کند یک بانو را در درجه اول با ویژگی‌های جنسیتی به جامعه معرفی کند و این بزرگ‌ترین توهین به هویت انسانی یک زن محسوب می‌شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تصریح کرد: یک زن، انسانی با کرامت است. کرامت این انسان ایجاب می‌کند که به او با عنوان یک شخصیت انسانی محترم نگاه کنند، نه به عنوان یک وسیله التذاذ و نه به عنوان یک ابزار برای لذت‌جویی مردان. این نگاه، توهینی بزرگ به زن است.

خطیب نمازجمعه تهران با اشاره به تمایل فطری بانوان به معنویات بیان کرد: خداوند در عموم انسان‌ها و مخصوصاً خانم‌ها یک کشش و تمایل ملکوتی قرار داده و سهم بانوان از بهره‌های ملکوتی و معنوی به مراتب بیشتر از مردان است. اگر ویروس منحوس بی‌عفتی و هرزگی در جامعه ترویج و رواج پیدا کند و جامعه ناسالم شود، اولین کسی که حقش تضییع و لگدمال می‌شود، بانوان هستند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تأکید کرد: سلامت معنوی بانوان در گرو زیست عفیفانه است و آنان در پرتو چنین زیستی می‌توانند با عالم معنا، فرشتگان و عالم الهی ارتباط پیدا کنند.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری با اشاره به افزایش تأثیر زندگی اجتماعی بر سرنوشت انسان‌ها در عصر حاضر و آینده، ابراز کرد: در چنین مناسباتی، بسیار اهمیت دارد که یک واحد انسانی به نام «بانو» بتواند در محیط اجتماعی حضور پیدا کند؛ در فعالیت‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و هنری حاضر شود، استعدادهایش شکوفا گردد و در عرصه ولایت اجتماعی و تمدن‌سازی نقش‌آفرینی کند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه شرط اصلی این حضور را حاکمیت «گفتمان زیست عفیفانه» دانستند و گفت: اینجاست که حق یک خانم در عرصه‌های زیست اجتماعی ادا می‌شود. اما در نقطه مقابل، اگر جامعه‌ای آشفته با روابط آشفته زن و مرد داشته باشیم و ویروس بی‌حیایی رواج یابد، کسی که در درجه اول حقش لگدمال می‌شود، باز هم خانم‌ها هستند.

خطیب نمازجمعه تهران «حق عضویت در یک خانواده سرشار از محبت و عشق» را از دیگر حقوق مهم بانوان برشمرد و هشدار داد: اگر جامعه به بی‌عفتی و هرزگی آلوده شود، اولین سلول اجتماعی که ضربه می‌خورد و دچار سرطان خطرناک می‌شود، خانواده است. در این شرایط خانواده آشفته می‌شود، گسستگی خانواده عادی می‌شود، صفا و صمیمیت از بین می‌رود، سوءظن فراهم می‌شود و در نهایت خانواده می‌پاشد. در چنین وضعیتی، حق حیاتی‌تر بانوان زیر پا گذاشته می‌شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در ادامه سخنان خود تصریح کرد: مسئله زیست عفیفانه برای برادران و خواهران، نه فقط یک وظیفه و تکلیف الهی یا یک تکلیف اجتماعی، که یک «حق» است. باید این حق را مطالبه کرد. توضیحی که گذشت نشان می‌دهد زیست عفیفانه، حق کرامت، حق بهره‌مندی از معنویت، حق حضور اجتماعی سالم و فعال، حق شکوفایی استعداد‌ها و حق داشتن یک خانواده با محبت و بالنده است.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری در پایان با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی و عزم همگانی برای استیفای این حق، به‌ویژه برای بانوان، خاطرنشان کرد: اگر در محیط‌هایی مانند مدرسه، این حق به دختران جامعه آموزش داده شود و آنان این حق را به عنوان حقی مسلم و حیاتی برای خود بشناسند، دنیای دیگری خواهیم داشت. این نگاه، زاویه دید متفاوتی است که در بحث زیست عفیفانه داریم.

جاهلیت مدرن، هویت زن را به نام آزادی زنده‌به‌گور می‌کند

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از ترویج فرهنگ غربی و آثار ویرانگر آن بر جایگاه زن در جوامع انسانی گفت: بزرگ‌ترین ظلم‌ها به زنان توسط همان کسانی صورت گرفته که مدعی آزادی و کرامت زن هستند.

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری تأکید کرد: جریان هرزگی و بی‌عفتی که از قرن بیستم در غرب رواج یافت، نه‌تنها جوامع غربی را آلوده کرد بلکه همانند یک ویروس به سایر جوامع بشری نیز صادر شد. غربی‌ها از این جهت باید در پیشگاه وجدان بشریت محاکمه شوند، زیرا حق مسلم و حیاتی زنان یعنی هویت انسانی، اجتماعی، معنوی و خانوادگی آنان را زیر پا گذاشته‌اند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با مقایسه جاهلیت قدیم و جاهلیت مدرن اظهار کرد: در جاهلیت کهنه، دختران را زنده‌به‌گور می‌کردند؛ اما در جاهلیت جدید، هویت زن با دستان خود او و با نفاقی پیچیده، زنده‌به‌گور می‌شود. به نام آزادی، بزرگ‌ترین اسارت‌ها، و به نام کرامت، بزرگ‌ترین اهانت‌ها به زنان تحمیل شده است.

خطیب نمازجمعه تهران اضافه کرد: در فرهنگ منحط غربی، ارزش زن به ظاهر و بزک ظاهری‌اش تقلیل یافته است. در حالی‌که مردان با لباس رسمی و آبرومند در جامعه ظاهر می‌شوند، از زن انتظار می‌رود هرچه عریان‌تر باشد تا مقبول‌تر شمرده شود. این چه کرامتی است که زن باید به کالایی ارزان و طعمه‌ای برای لذت دیگران تبدیل شود؟ این فریب خطرناک، همان جاهلیت مدرن است که به نام آزادی، بندگی تحقیرآمیز را تحمیل می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری تصریح کرد: متأسفانه به نام «عدالت جنسیتی» نیز بزرگ‌ترین ستم‌ها بر زنان روا داشته می‌شود. جامعه بانوان ما، به فضل الهی و ریشه‌دار بودن فرهنگ اسلامی و ایرانی، از مصون‌ترین جوامع بشری است و باید این سرمایه عظیم را حفظ کند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در ادامه با تأکید بر وظیفه نهاد‌های فرهنگی و تربیتی کشور گفت: لازم است دستگاه‌های فرهنگی، آموزشی، هنری و تقنینی ما با همکاری و هماهنگی، از حقوق حقیقی بانوان و دختران این سرزمین دفاع کنند. این رسالت بزرگ، حقی مسلم بر عهده همه ماست تا از کرامت واقعی زن، که در ایمان، عفاف، علم و خانواده متجلی می‌شود، پاسداری کنیم.

در حال تکمیل…

حجاب و عفاف، یک فریضه اجتماعی و مسئولیت بزرگ مدنی است
منبع خبر: باشگاه خبرنگـاران

این خبر از سایت منبع نقل شده و پایگاه خبری زیرنویس در قبال محتوای آن مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا بررسی گردد.

«از کودکان در مراسمی دیگر پذیرایی می‌شود»؛ جمله ای شیک، اما ویرانگر ۲۹ آذر ۱۴۰۴

واکاوی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حذف کودکان از مراسم‌ها«از کودکان در مراسمی دیگر پذیرایی می‌شود»؛ جمله ای شیک، اما ویرانگر

ازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟ ۲۲ آذر ۱۴۰۴

تحلیل جامعه‌شناختی کاهش ازدواج و فرزندآوری در ایرانازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟

چهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی ۱۷ آبان ۱۴۰۴

لزوم تمرکز بر خدمت به جای زندگی خصوصیچهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی

زیرنویس را در شبکه‌های اجتماعی همراهتان داشته باشید