امینالسلطان، مرد قدرتمند دربار ناصرالدین شاه، گاه با انگلیسها قهوه مینوشید و گاه با روسها قرارداد میبست. باشگاه خبرنگاران جوان – در عهد قاجار، برخی از سیاستمداران با طرفداری از سیاستهای انگلیس و یا روسیه به انگلوفیل یا روسوفیل معروف بودند. با این حال برخی از افراد، با توجه به شرایط و منافع خاص خود، […]

امینالسلطان، مرد قدرتمند دربار ناصرالدین شاه، گاه با انگلیسها قهوه مینوشید و گاه با روسها قرارداد میبست.
باشگاه خبرنگاران جوان – در عهد قاجار، برخی از سیاستمداران با طرفداری از سیاستهای انگلیس و یا روسیه به انگلوفیل یا روسوفیل معروف بودند. با این حال برخی از افراد، با توجه به شرایط و منافع خاص خود، ممکن بود در برههای از زمان طرفدار یکی از قدرتها باشد و در زمانی دیگر با تغییر این سیاست، از قدرت مقابل حمایت نماید. امینالسلطان از جمله این افراد است که در ابتدا انگلوفیل بود سپس به سیاستهای روسیه متمایل گردید:
«امین السطان از ابتدای زمامداری خود تا واقعه رژی طرفدار سیاست انگلستان بود و مخصوصاً با درومندولف وزیر مختار انگلیس چنان روابط دوستانهای ایجاد کرده بود که هیچوقت کاری از امور کشور را بدون مشورت او انجام نمیداد و انگلیسها برای حفظ منافع خودشان به شدت از او پشتیبانی میکردند. اما وقتی واقعه تحریم تنباکو و شورش مردم و شکست سیاسی انگلیس پیش آمد ناگهان امینالسلطان تغییر روش داد و برای حفظ مقام خود با روسها نزدیک شد. دوستی امینالسلطان با روسیه تزاری تا پایان عمر وی ادامه داشت و خدمات مهمی به روسها کرد. وی با دادن امتیازات متعدد به انگلیسها و روسها کشور را در سراشیبی سقوط کشانید و چیزی نمانده بود که همین استقلال ظاهری ایران هم از بین برود و ایران رسماً مستعمره بیگانگان شود. زیانی که سیاست خارجی امینالسلطان به استقلال ایران زد بسبار مهلک و اثرات آن ناسالهای متمادی برقراربود.»
منبع: کافه تاریخ
این خبر از سایت منبع نقل شده و پایگاه خبری زیرنویس در قبال محتوای آن مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا بررسی گردد.
واکاوی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حذف کودکان از مراسمها«از کودکان در مراسمی دیگر پذیرایی میشود»؛ جمله ای شیک، اما ویرانگر
تحلیل جامعهشناختی کاهش ازدواج و فرزندآوری در ایرانازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج میکنند؟
لزوم تمرکز بر خدمت به جای زندگی خصوصیچهرههای مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی







































