با اعلام پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، محمدحسین قربانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، با تأکید بر نقش تعیین‌کننده اقتصاد دیجیتال در توسعه ورزش، گفت: رشد فناوری‌های ورزشی و اقتصاد دیجیتال در این حوزه، حتی فراتر از رشد کلی اقتصاد ورزش است.  قربانی با اشاره به سخنرانی خود به‌عنوان سخنران کلیدی […]

 با اعلام پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، محمدحسین قربانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، با تأکید بر نقش تعیین‌کننده اقتصاد دیجیتال در توسعه ورزش، گفت: رشد فناوری‌های ورزشی و اقتصاد دیجیتال در این حوزه، حتی فراتر از رشد کلی اقتصاد ورزش است.

 قربانی با اشاره به سخنرانی خود به‌عنوان سخنران کلیدی در پنل تخصصی «اقتصاد دیجیتال در سلامت» که در نخستین همایش فناوری‌های سلامت ورزشی به میزبانی دانشگاه خوارزمی و با مدیریت کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: امروز اقتصاد ورزش به‌عنوان یکی از محور‌های مهم توسعه در جهان مطرح است و این صنعت در سال‌های آینده رشد قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

وی افزود: در این مسیر، نقش فناوری‌های ورزشی و به‌ویژه اقتصاد دیجیتال بسیار تعیین‌کننده است؛ به‌گونه‌ای که نرخ رشد اقتصاد دیجیتال در ورزش حتی از رشد کلی اقتصاد ورزش نیز بالاتر بوده و بیش از ۲۰ درصد رشد سالانه را نشان می‌دهد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی با اشاره به عوامل مؤثر در شتاب‌گیری اقتصاد دیجیتال در ورزش تصریح کرد: افزایش آگاهی عمومی نسبت به سلامت، تأکید نهاد‌های بین‌المللی در سیاست‌گذاری‌ها بر نقش ورزش و فناوری، حرکت جهان به سمت توسعه مشارکت ورزشی و رویداد‌های ورزشی، و همچنین رشد تجارت الکترونیک و پیشرفت‌های فناورانه، از جمله عواملی هستند که به رشد اقتصاد دیجیتال در ورزش کمک کرده‌اند.

  قربانی چهار روند نوظهور در بازار ورزش را شامل توسعه محصولات سازگار با محیط زیست، ادغام فناوری در ورزش، سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی محصولات و خدمات ورزشی و رشد تجارت الکترونیک دانست و گفت: این روند‌ها به‌طور مستقیم موجب تسریع توسعه اقتصاد دیجیتال در ورزش می‌شوند.

وی با تبیین مفهوم اقتصاد دیجیتال در ورزش عنوان کرد: هر جا بتوانیم از فناوری برای توسعه خدمات استفاده کنیم و این خدمات را از طریق اینترنت و شبکه‌های جهانی به دست مصرف‌کننده برسانیم، در واقع مصداقی از اقتصاد دیجیتال در ورزش را ایجاد کرده‌ایم. اقتصاد دیجیتال در ورزش بر انجام فعالیت‌های اقتصادی مبتنی بر بازار‌های اینترنتی و شبکه‌های جهانی با محوریت ورزش تأکید دارد.

وی خاطرنشان کرد: صرف انتقال فرایند‌های سنتی به فضای آنلاین، مانند فروش اینترنتی بلیت، به‌تنهایی ارزش‌آفرینی محسوب نمی‌شود؛ بلکه زمانی می‌توان از یک الگوی موفق اقتصاد دیجیتال سخن گفت که خدمات متنوع و تجربه‌های جدیدی برای مخاطبان ایجاد شود.

 قربانی افزود: ایجاد بستر‌های تعاملی برای هواداران، امکان گفت‌و‌گو و اشتراک‌گذاری تجربیات پیش و پس از مسابقه، ارائه خدمات جانبی در جریان رویداد‌های ورزشی و طراحی بسته‌های جامع خدماتی در قالب اپلیکیشن‌ها و استارتاپ‌های ورزشی، نمونه‌هایی از تحقق واقعی اقتصاد دیجیتال در ورزش هستند.

وی با تأکید بر نقش اپلیکیشن‌های آمادگی جسمانی و تناسب اندام اظهار کرد: بخش قابل توجهی از بازار فناوری‌های ورزشی و اقتصاد دیجیتال در ورزش به این اپلیکیشن‌ها اختصاص دارد و تاکنون بیش از سه میلیارد بار نرم‌افزار‌های مرتبط با تناسب اندام در فروشگاه‌های اینترنتی دانلود شده‌اند که نشان‌دهنده جذابیت و ظرفیت بالای این بازار است.

 عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی  با اشاره به راهبرد‌های توسعه اقتصاد دیجیتال در ورزش کشور گفت: نخستین گام، تدوین استراتژی توسعه صنعتی ورزش کشور است تا مشخص شود تمرکز توسعه بر کدام حوزه‌ها قرار دارد. بر این اساس می‌توان با توجه به مزیت‌های رقابتی، چه در تولید محصولات سخت‌افزاری و چه در توسعه خدمات نرم‌افزاری و اپلیکیشن‌ها، مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال در ورزش را مشخص کرد.

 محمدحسین قربانی، تأکید کرد: تحقق این هدف نیازمند تدوین یک برنامه جامع و راهبردی با مشارکت دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت ورزش و جوانان، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت بهداشت است.

انتهای پیام/

لینک منبع خبر

این خبر از سایت منبع نقل شده و پایگاه خبری زیرنویس در قبال محتوای آن مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا بررسی گردد.

«از کودکان در مراسمی دیگر پذیرایی می‌شود»؛ جمله ای شیک، اما ویرانگر ۲۹ آذر ۱۴۰۴

واکاوی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حذف کودکان از مراسم‌ها«از کودکان در مراسمی دیگر پذیرایی می‌شود»؛ جمله ای شیک، اما ویرانگر

ازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟ ۲۲ آذر ۱۴۰۴

تحلیل جامعه‌شناختی کاهش ازدواج و فرزندآوری در ایرانازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟

چهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی ۱۷ آبان ۱۴۰۴

لزوم تمرکز بر خدمت به جای زندگی خصوصیچهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی

زیرنویس را در شبکه‌های اجتماعی همراهتان داشته باشید