اطلاعات نوشت: «راهکارهای تحقق انسجام ملی و چگونگی عبور از چالشها»؛ عنوان نشستی بود که در آن چهارشنبه شب رئیس جمهوری، میزبان جمعی از دبیرانکل احزاب، شخصیتهای برجسته و نخبگان سیاسی کشور بود. در این نشست دیدگاهها، نقدها و پیشنهادهای حاضران درباره مسائل مختلف کشور بی پرده مطرح و در آن، نگرانیهای جدی درباره معیشت مردم […]

اطلاعات نوشت: «راهکارهای تحقق انسجام ملی و چگونگی عبور از چالشها»؛ عنوان نشستی بود که در آن چهارشنبه شب رئیس جمهوری، میزبان جمعی از دبیرانکل احزاب، شخصیتهای برجسته و نخبگان سیاسی کشور بود. در این نشست دیدگاهها، نقدها و پیشنهادهای حاضران درباره مسائل مختلف کشور بی پرده مطرح و در آن، نگرانیهای جدی درباره معیشت مردم وجود دارد، چهره هایی همسو با سیاست های دولت و چهره هایی در نقطه مقابل، دولت را نقد می کنند.
آنها از تنشهای سیاسی درکنارفشارهای اقتصادی و فضای سنگین تبلیغاتی علیه ایران میگویند و در سخنانی هم سیاست های دولت را در عبور از این بحرانها به ویژه مساله تحریم ها ناکارآمد میدانند و مذاکره با آمریکا را ضروری میدانند. رئیس جمهوری اما پس از شنیدن تمامی نقطه نظرات، درباره علت ننشستن پای میز مذاکره با امریکا که از سوی برخی از چهره ها مطرح شد، میگوید: «من در نیویورک با مکرون و اروپاییها بر سر یک راهحل به توافق رسیدم، اما آمریکاییها آن را نپذیرفتند. آنها میخواهند همه چیز را از ما بگیرند و من تن به این ذلت نمیدهم. اگر ما سیستم موشکی خودمان را تعطیل کنیم، درصورت حمله مجدد به کشور چه کاری از دستمان بر میآید جز آنکه بنشینیم و شاهد نابودی کشور باشیم.»
او از کاهش برد موشکی و غنیسازی صفر به عنوان پیششرطهای ترامپ برای مذاکره نام میبرد و میگوید: «بنده حاضر نیستم زیر بار ذلت و ظلم بروم… بهدنبال دعوا و درگیری با کسی نیستیم؛ دوست داریم با همه با صلح به گفتگو بنشینیم؛ اما مقابل کسی که قلدری میکند، میایستیم. ایران به دنبال سلاح هستهای نیست؛ حاضریم تعامل کنیم، اما اینکه بگویند موشک نداشته باشید و بعد رژیم تا دندان مسلح اسرائیل به ما حمله کند که نمیشود. برای اینکه رئیسجمهور بمانم، باج نمیدهم. روی اعتقادی که دارم ایستادهام و به کسی باج نخواهم داد. با تمام وجود میخواهم که مردم ایران ما با عزت و سربلندی زندگی کنند وازاین موضوع کوتاه نخواهم آمد.»
پزشکیان در این نشست تاکید میکند که حل مسائل مزمن کشور، نه با تصمیمات شتابزده، بلکه از مسیر زمان، وفاق ملی، همدلی اجتماعی و مشارکت واقعی مردم ممکن است. از نگاه او تمرکززدایی و واگذاری اختیارات به استانها، مسجدمحوری و محلهمحوری درسیاستگذاری، اتکای عملی به نهادهای مدنی و مردمی و استفاده از ظرفیت بسیج اجتماعی، ستونهای اصلی عبور از چالشهاست.
عامل نیستیم، وارثیم
رئیسجمهوری در بخش دیگری از این نشست، با تشریح اقدامات دولت در حوزههای کلان اقتصادی، انرژی، محیط زیست، حملونقل،آب، آلودگی هوا و کریدورهای ترانزیتی، بر این نکته تاکید میکند که دولت چهاردهم نه عامل ناترازیهای موجود، بلکه وارث آنهاست و با رویکردی تدریجی اما پیگیر در حال مدیریت و اصلاح آنهاست.
او پیرامون اصلاح قیمت بنزین می گوید: هر تغییری در این حوزه با اعتراضهایی همراه خواهد بود، اما هدف دولت این است که یارانه حاصل از آن به همه مردم برسد، نه گروهی خاص. قطع سهمیه خودروها از خودروهای دولتی آغاز شده و دولت جلوی توسعه مصرف را گرفته است.دولت بههیچوجه بهدنبال حذف یارانه نیست، بلکه هدف، بهرهمندی عادلانه همه مردم از یارانههاست و درآمد حاصل از اصلاح قیمتهای انرژی صرف معیشت، سلامت، آموزش و مسکن مردم خواهد شد.
پزشکیان با تاکید بر ضرورت رسیدن به زبان و نگاه مشترک در داخل کشور برای عبور از چالشها، یادآوری کرد: مردم ایران مجموعهای متنوع از سلایق، باورها، اعتقادات، قومیتها و دیدگاهها هستند و دولت به همه مردم ایران باور دارد. ما آمادهایم بستر مشارکت همه را فراهم کنیم و برای حل مشکلات، بهدنبال راهکارهای عملیاتی هستیم، نه صرفاً تئوری.
پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع جوانان و نسل جدید می پردازد و میگوید: اقدامات متعددی در دست انجام است، اما نتایج آن زمانبر خواهد بود. فضای آموزشی، تجهیزات و روشهای تدریس در حال تحول بوده و تا کنون تغییرات زیادی ایجاد شده است. مشارکت مردم به ویژه در حوزه مدرسهسازی، بسیار اثرگذار بوده و دولت بهدنبال آموزشهای نوین، ساختارمند و سیستماتیک است که نتایج آن امیدوارکننده ارزیابی میشود.
رئیسجمهوری در مورد تغییر مدیران هم میگوید: رویکرد دولت ترمیم است، نه تغییر صرف؛ چراکه تجربه نشان داده تغییرات شتابزده کارساز نیست. بنای دولت بر تقویت مدیران، رفع کاستیها و افزایش توانمندیهاست.
پزشکیان با رد این برداشت که دعوت دولت به مشارکت به معنای فقدان برنامه است، تصریح میکند: دولت برنامههای راهبردی مشخصی دارد که در حال اجراست و در حوزه هایی مانند آموزش، بهداشت و درمان، حملونقل، توسعه تعاملات خارجی با همسایگان و رفع ناترازیها، اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است.
وی درباره برنامههای دولت برای کنترل آلودگی هوا می گوید: جلسات منظم هفتگی در این زمینه برگزار میشود و دولت در تلاش است با اتصال قطارهای حومهای تهران، تقویت ناوگان حملونقل عمومی و برقیسازی وسایل نقلیه عمومی، تا یک سال آینده گام مهمی در کاهش آلودگی هوا بردارد. برای هر شهر و منطقه نیز مسئولیتها بهصورت مشخص تعیین شده است.
وی وحدت و انسجام داخلی و منطقهی را از اولویتهای دولت میداند و در ادامه از برنامههای دولت و نتایج آن در حوزههای مختلف اعم از رفع ناترازیها، تولید نفت و گازها، صندوقهای بازنشستگی و سایر حوزهها گزارش میدهد.
در این نشست، حدود ۲۰ نفر از حاضران، دیدگاههای خود را با رئیس جمهوری در میان گذاشتند که خبرنگاران اطلاعات با برخی از آنان در این زمینه گفتگو کرده است.
قوچانی: این جلسات نیاز به طراحی دقیق دارد
محمد قوچانی، معاون کمیته سیاسی حزب کارگزاران در گفتگو با اطلاعات، نقش جلسات میان احزاب و دولت را مثبت ارزیابی می کند، اما تأکید دارد که این جلسات فقط درصورتی مؤثرند که ازلحاظ محتوا و دریافت نظرات، طراحی دقیق و دو جانبه داشته باشند.
وی می افزاید: یکی از طراحیها باید از طرف خود احزاب و تشکیلات باشد و دیگری از سوی دولت. متأسفانه در کشور ما تعداد احزاب به شکل غیرمنطقی زیاد است و این موضوع کارایی نظام حزبی را کاهش میدهد .قاعدتاً هر کشوری باید دو تا چهار حزب اصلی داشته باشد؛ احزابی که مبنای آنها حضور در عرصه سیاست و تولید فکر باشد. نظام حزبی واقعی، شامل شاخصهایی مثل انتشار نشریه، رسانه، بیانیه و اطلاعرسانی مستمر است و نشستها باید بین نظام انتخاباتی و نظام حزبی برگزار شود تا احزاب کوچک یا کنار بروند یا در احزاب بزرگ ادغام شوند.
قوچانی با اشاره به وضع کنونی احزاب در کشور میگوید: در حال حاضر هر کسی میتواند مدعی شود که میتواند با رئیسجمهوری دیدار کند. مثلاً یکی از احزاب تازه تأسیس مدعی بود ۵۰هزار عضو دارد. این اعداد باید سنجیده شود و یکی از موضوعات اصلی از سوی احزاب، بررسی همین ادعاهاست.
وی درباره نقش دولت و دستور کار جلسات تأکید می کند: دولت باید یک دستور کار مشخص داشته باشد و این جلسات نباید صرفاً شبیه جلسهای باشد که نماینده مجلس برگزار میکند تا نظرات مردم را جمعآوری کند. رئیسجمهور ی به عنوان عالیترین مقام کشور وقت ارزشمندی دارد. در همین جلسه دو ساعت با صبر و تحمل همه صحبتها را شنید و نزدیک ۴۰دقیقه هم صحبت کرد اما اگر دستور کار مشخصی نداشته باشد و موضوعات جمع نشود، جلسات اثرگذاری خود را از دست میدهند.
قوچانی تاکید دارد: اگر جلسات به شکل ساختاریافته برگزار شود و چهار تا پنج حزب بزرگ محورهای مشخصی را مطرح کنند، نتیجه آن بسیار مؤثرتر خواهد بود. موضوع جلسهای که برای ما تعیین شده بود، بحث انسجام ملی بود که بسیار کلی است و ارائه راهکار مشخص برای آن آسان نیست.
وی با اشاره به سابقه برگزاری این جلسات میگوید: این سنت از دوره آقای روحانی شروع شد، در دوره آقای رئیسی ادامه یافت و دولت فعلی نیز آن را ادامه میدهد. با این حال، معتقدم هم مهمانان و هم میزبانان باید دستورالعمل مشخصتری برای این جلسات داشته باشند.
جریانات سیاسی باید تکلیفشان را با انسجام ملی مشخص کنند
دبیرکل حزب نسل نو هم درباره جلسه رئیس جمهوری با فعالان سیاسی واحزاب می گوید : دردیدار چهارشنبه اقای رئیس جمهوری با فعالان سیاسی و دبیران احزاب من حضور داشتم، رئیس جمهوری درابتدای جلسه صحبت های سلایق مختلف راشنیدند اما آنچه برایم جای تعجب و البته تامل داشت، این بود که تعدادی از حامیان آقای رئیس جمهوری ظاهرا مسیر دیگری در پیش گرفته بودند و حرفهایی زدندکه منجر شد رئیس جمهوری در مقابل آنها البته با فراست پاسخ محکمی بدهد.
امیرابراهیم رسولی درگفتگو با اطلاعات اضافه میکند: فکر میکنم آقای رئیس جمهوری امروز رئیس جمهوری همه کشور حتی ما است که رایمان ایشان نبوده است. درشرایط کنونی مخصوصا بعد از جنگ، همگی باید به دولت کمک کنیم حتی کسانی که با یک مواضع خاصی درحال نقد وضع کنونی دولت هستند.فکرمی کنیم باید کمک کنیم و فضا را تند نکنیم. آنچه که برای من تعجب آوربود این بود که بسیاری از دوستان که باید حامی رئیس جمهوری و دولت باشند و اگرنقدی دارند به نحوی مطرح کنند که به تضعیف دولت منجر نشود، نقدشان تضعیف دولت بود به گونهای که رئیس جمهوری هم مجبورشد محکم بایستدوپاسخ جدی به آنان بدهد.
وی میافزاید: میخواهم بگویم جریانات سیاسی امروزباید تکلیفشان را با انسجام ملی مشخص کنند. حتما درنقد بسته نیست،اما به نظر میآید برخی نقدها ازهرطیفی که صادر می شود به جای آنکه منجر به اصلاح دولت و تغییربرخی روشهای گذشته و اشتباه شود، موجب تضعیف دولت میشود و همگی باید مراقبت کنیم این تضعیف اتفاق نیفتد.
به گفته رسولی، جلسه چهارشنبه شب جلسه خوبی بود، دلیلش آن است که جلسه آزادی بودو افراد از هر دو طیف حر فهای خود را زدند و حالا به نظرم می آید که این جلسات باید مستمر باشد ودرحد حرف هم باقی نماند. پیشنهادهایی هم مطرح شدکه تعدادی از آنها قابل تامل بودو میتواند مورد استفاده قرار بگیرد و امیدوارم که درجلسات بعدی به یک راهکار برسد. نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرید این است که همه گروه ها با هرسلیقه ای تلاش کنند این نتیجه گیری آسیب نبیند وگرنه بعضی حرف های تند زدن خیلی آسان و راحت است،ولی بایددید آیا منجر به راهکارویژهای میشودیا نه.
رسولی ادامه می دهد: به عنوان دبیر کل حزب نسل نو در این جلسه حضور داشتم و به عنوان کار تشکیلاتی با وجود اختلاف نظر سیاسی که با رئیس جمهوری داریم باید شرایط کشور را درک کنیم و هرکمکی که از دستمان می آید اتفاق بیفتد تا دولت ازاین شرایط خارج شود و تغییر و تحولی در وضع معیشت مردم رخ دهد و فکر نمیکنم با برخی مواضع این مشکلات حل شود. رئیس جمهوری هم باکوهی از مشکلات مواجه است و این حرف ها کمکی به حل مشکلات نخواهد کرد.
همه حضار نتوانستند ماحصل اندیشه خود را عرضه کنند
سید مصطفی میرسلیم عضو حزب موتلفه اسلامی درباره این جلسه گفت: جلسه با حضور حدود پنجاه نفر از فعالان سیاسی تشکیل شد و موضوع آن با توجه به شرایط کنونی کشور، هماندیشی برای وفاق بود. مدت زمان جلسه دو ساعت بود و ناگزیر فقط به ۱۵ نفر، از گرایشهای مختلف سیاسی اصولگرا و اصلاحطلب و مستقل، فرصت اظهار نظر دادهشد و بقیه ناگزیر مستمع بودند در حالیکه قاعدتا در چنین جلساتی یا باید فرصت زمانی جلسه طولانیتر باشد، یا تعداد مدعوان کمتر باشد تا همه حضار بتوانند ماحصل اندیشه خود را عرضه کنند و البته نهایتا رئیس محترم جمهوری به یک جمع بندی کاربردی برسد و از برگزاری جلسه برای حل و رفع مشکلات مبتلابه مردم استفاده کند.
نکات مطرح شده در این جلسه برخوردار از محورهای تعیین شده قبلی نبود و بنابراین با توجه به تشتت آراء حضار، امکان جمع بندی فراهم نشد و رئیس محترم جمهوری نیز نظریات خود را در پاسخ به برخی از نظریات مطرح کرد ؛ بنابراین:
-از همه نظریات مدعوین استفاده نشد
-در مجموع تفاهم مطلوبی که انتظار می رفت حاصل شود به دست نیامد
-مسائل اصلی مردم همچون سقوط ارزش پول ملی و دلاری شدن ریال، بلاتکلیف ماند
-درباره تأمین درآمد برای دولت بویژه برمبنای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تفاهمی صورت نگرفت
-نسبت به موضوع مهم جلوگیری از انحرافات و تخلفات و ساختارشکنی ها و مقابله با فساد و تقویت سلامت اداری نتیجه گیری نشد.
البته اصل برگزاری جلسه ابتکار خوبی بود ولی برای بهره برداری از چنان هم اندیشی ضروری و مهمی، نیازمند طراحی و تدبیر جامعتری است که امید است در آینده مورد توجه قرارگیرد.
یکی از عوامل انسجام، کارآمدی برای حل مسائل است
سعید آجرلو فعال سیاسی که درنشست حضور داشت هم به خبرنگار اطلاعات می گوید: فکر می کنم یکی از عوامل انسجام ، کارآمدی برای حل مسائل است . بایداز دعواهای سیاسی که به هر شکل رخ می دهد عبور کنیم تا از دل دولت کار بیرون بیاید.
وی ادامه می د هد: جناح های سیاسی باید متمرکز بر راه هایی شوند که دولت را به سمت حرکت و تلاش سوق دهد تا انسجام و کارآمدی شکل بگیرد.
این فعال سیاسی تاکید می کند: کارآمدی همان چیزی است که اکنون دولت به آن نیازدارد تا مورد حمایت بیشتر مردم قرار بگیردو بتواند امور بازار ومعیشت هموطنان را دنبال کند. به هر شکل باید از دعواهای سیاسی دور شد و به سمت کمک برای کارآمدی دولت رفت . آجرلو تاکید می کند:باید اصلاحات سیاسی هم دردستور کار دولت باشد تا بتواند بر مشکلات غلبه پیدا کند؛ چرا که اگر این امر انجام شود ، چشم انداز بهتری دردولت و پروژه هایش پدید می آید که امکان تفاهم بین همه را فراهم می کند.
نسل جدید نه اصلاحطلب میشناسد نه اصولگرا
عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارزهم با بیان اینکه نسل جدید جامعه نه اصلاحطلب، نه اصولگرا و نه تقسیمبندیهای موجود را میشناسد، می گوید: این نسل، ادبیات، گفتار و نگاه متفاوتی نسبت به همه مسائل جامعه دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
حجتالاسلام سید محمدعلی ابطحی در ارزیابی خود از نشست رئیسجمهوری با جمعی از دبیرانکل احزاب، شخصیتهای برجسته و نخبگان سیاسی کشور، اضافه می کند: اطلاعیابی رئیسجمهوری از نظرات احزاب و گروههای مختلف، فیالنفسه اقدام خوبی است و میتواند ایشان را با افکار جمعی احزاب آشنا کند .
وی با بیان اینکه به همان اندازهای که حزب در ایران جدی است، طبیعاً نظرات نیز به همان اندازه جدی است، افزود: از آنجا که احزاب چندان در ایران جدی گرفته نمیشوند و خود احزاب نیز ظرفیت بالایی برای جدی گرفته شدن ندارند، دیدگاههایی که ارائه میشد بیشتر جنبه عمومی داشت و میتوان گفت بازتابدهنده نظرات عمومی جامعه درباره دولت بود.
این فعال سیاسی اصلاحطلب ادامه می دهد : آقای رئیسجمهور بخشی از این نظرات را نادیده گرفتند، اما به بخشی دیگر پاسخ مفصلی دادند و پاسخهایی که ارائه کردند بسیار قابل توجه بود.
بازشدن باب جریانهای سیاسی با دولت
اسماعیل گرامی مقدم، قائم مقام حزب اعتماد ملی، هم با بیان اینکه کلیت نشست نمایندگان احزاب و فعالان سیاسی با رئیسجمهوری مثبت و گام رو به جلویی در فضای سیاسی کشور بود، به ایرنا می گوید: علت چنین نگاه مثبتی این است که به هر حال رئیسجمهوری تقریبا از نحلههای فکری دو جریان سیاسی ریشهدار کشور یعنی اصولگرا و اصلاحطلب که نقش مهمی در مشارکت مردم دارند، دعوت کرده بود و این امر به خودی خود فضای گفتگو و تعامل را افزایش میدهدو فارغ از اینکه چه صحبتهایی در این جلسه مطرح شد، به لحاظ اجرایی یکی از اقدامات مثبت رئیسجمهوری و معاون سیاسی او بود.
وی با بیان اینکه چنین نشستهایی باعث میشود تا باب گفتگو میان احزاب و جریانهای سیاسی با دولت گشوده شود، اضافه می کند: این جلسات میتواند به نزدیک شدن نقاط اشتراک فعالان سیاسی و رئیسجمهوری منجر شود. علاوه بر این در شرایط کنونی که تهاجمهای تبلیغی علیه ایران بسیار زیاد شده است و مردم مشکلات عدیدهای دارند، ضروررت برگزاری این جلسه دو چندان بود، زیرا بیان دیدگاههای مختلف میتواند به رئیسجمهوری در خصوص اتخاذ تصمیمات درست بزرگ به ویژه در زمینه مسائل معیشتی مردم و تلاش برای افزایش قدرت خرید آنها کمک کند.
گرامی مقدم با اشاره به گلایههای چهرههای سیاسی از وضع معیشتی مردم در نشست با رئیسجمهور ی بیان می کند : قاطبه مردم ایران از جمله حقوق بگیران به علت تورم ناشی از افزایش نرخ ارزهای خارجی از وضعیت نامناسب اقتصادی رنج میبرند، بنابراین در شرایط کنونی آنها نیازمند تصمیمهای بزرگ رئیسجمهوری هستند. رئیسجمهوری باید دست به اقداماتی از جمله افزایش حقوق کارمندان بزند ،زیرا در قوانین اقتصادی مصرف و تولید با یکدیگر حرکت میکنند و اگر دولت در پی افزایش تولید است باید ابتدا مصرف افزایش یابد.
رئیسجمهوری تغییراتی درکابینه لحاظ کند
حبیبالله بوربور دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی و رئیس فراکسیون اصولگرایان خانه احزاب،در تشریح نحوه سهمیهبندی فراکسیونهای سیاسی برای بیان دیدگاههایشان در نشست با رئیسجمهوری می گوید:در این جلسه برخی نمایندگان اعتدالیون نیز به افزایش قیمت دلار، کالاها و نارضایتی عمومی از وضع موجود اشاره کردند. بر اساس آمارها سفره مردم نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کوچکتر شده است، بنابراین درخواست کردیم رئیسجمهوری تغییراتی در کابینه لحاظ کند.
وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که عمدتا از سوی فراکسیون اصلاحطلبان مطرح شد، ضرورت مذاکره برای برداشتن تحریمها بود، خاطرنشان می کند : آقای پزشکیان در پاسخ به این مطالبه اعلام کرد: «ما شروط خود را به رئیسجمهوری فرانسه گفتیم و وی آنها را به ترامپ اطلاع داد اما رئیسجمهور آمریکا درخواست خلع سلاح ایران را مطرح کرد و ما زیر این خفت و خواری نمیرویم».
بوربور در ارزیابی تاثیر این جلسه بر وفاق میان احزاب و دولت و احزاب با یکدیگر می گوید: جلسهای که برگزار شد سازنده بود و در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، نظرات به یکدیگر نزدیک میشود. البته در راستای دستیابی به وفاق مدنظر رئیسجمهوری باید جلسات جداگانهای نیز با هر یک از فراکسیونها برگزار شود و تعداد جلسات جمعی نیز از حالت سالانه به هر سه ماه یک بار افزایش یابد تا رئیسجمهوری بتواند بیشتر از گذشته نظرات جریانهای سیاسی را بشنود.
آگاهی بیشتر رئیسجمهوری از نیازهای جامعه
علی مطهری فعال سیاسی و نایبرئیس مجلس دهم هم با تاکید بر نقش جلسات احزاب با رئیسجمهوری در کاهش تنشهای سیاسی در فضای سیاسی کشور می گوید: نشست احزاب با رئیسجمهوری علاوه بر نزدیک شدن راهحلها به یکدیگر به آگاهی بیشتر رئیسجمهوری از نیازهای جامعه کمک کند، زیرا افرادی که در این جلسات حضور دارند با اقشار مختلف مردم در تماس هستند و وضعیت آنها را برای رئیسجمهور و دولت وی تشریح و پیشنهاداتی را ارائه میکنند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره مهمترین دغدغه احزاب در این نشست بیان می دارد: مهمترین مسائلی که مطرح شد مربوط به معیشت مردم و تورم بود و فعالان سیاسی به رئیسجمهوری اعلام خطر کردند که این وضعیت باید به گونهای مهار شود.البته نمایندگان احزاب و جریانهای سیاسی نباید به انتقاد صرف یا کلیگویی در جلسات بسنده کنند بلکه باید راهحلهای عملی برای مشکلات مردم ارائه کنند. رئیسجمهوری هم باید به همه نظرات توجه کند و اگر نظری را قبول ندارد همانجا پاسخ دهد تا گفتگوی طرفینی دچار مشکل نشود.
این خبر از سایت منبع نقل شده و پایگاه خبری زیرنویس در قبال محتوای آن مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا بررسی گردد.
واکاوی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حذف کودکان از مراسمها«از کودکان در مراسمی دیگر پذیرایی میشود»؛ جمله ای شیک، اما ویرانگر
تحلیل جامعهشناختی کاهش ازدواج و فرزندآوری در ایرانازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج میکنند؟
لزوم تمرکز بر خدمت به جای زندگی خصوصیچهرههای مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی







































