مقایسه آمار مربوط به میزان مخاطبان ۹ ماه گذشته سال ۱۴۰۴ با سال ۱۴۰۳، یک زنگ خطر بزرگ از ریزش مخاطب عمومی را به صدا درآورده است. به گزارش خبرآنلاین، سینمای ایران در ۹ ماهه گذشته؛ از اول فروردین تا ۲۹ آذر ۱۴۰۴، ۱٬۵۶۳ میلیارد و ۶۰۱ میلیون تومان فروش داشته است. این فروش حاصل […]

مقایسه آمار مربوط به میزان مخاطبان ۹ ماه گذشته سال ۱۴۰۴ با سال ۱۴۰۳، یک زنگ خطر بزرگ از ریزش مخاطب عمومی را به صدا درآورده است.

به گزارش خبرآنلاین، سینمای ایران در ۹ ماهه گذشته؛ از اول فروردین تا ۲۹ آذر ۱۴۰۴، ۱٬۵۶۳ میلیارد و ۶۰۱ میلیون تومان فروش داشته است. این فروش حاصل حضور ۱۹ میلیون و ۸۶۹ هزار نفر در سالن‌های سینما بوده است.

سه فیلمی که جایگاه پرفروش‌ترین‌های ۹ ماه گذشته را به خود اختصاص داده‌اند، به ترتیب عبارتند از:

  • کمدی مرد عینکی با ۱۸۲ میلیارد و ۵۱۱ میلیون تومان فروش
  • درام اجتماعی پیرپسر با ۱۸۱ میلیارد و ۵۰۸ میلیون تومان فروش
  • کمدی صددام با ۱۳۴ میلیارد و ۷۷۴ میلیون تومان فروش
صددام

فروش سینمای ایران در همین مقطع زمانی در سال گذشته؛ از اول فروردین تا ۲۹ آذر ۱۴۰۳، ۱٬۴۷۹ میلیارد و ۴۷۷ میلیون تومان بوده است؛ فروشی حاصل حضور ۲۶ میلیون و ۵۷۴ هزار نفر در سالن‌های سینما.

سه فیلمی که جایگاه پرفروش‌ترین‌های ۹ ماه اول سال ۱۴۰۳ را به خود اختصاص داده بودند، به ترتیب عبارتند از:

  • کمدی تگزاس ۳ با ۲۴۹ میلیارد و ۱۲۲ میلیون تومان فروش
  • کمدی زودپز با ۲۰۱ میلیارد و ۵۵۸ میلیون تومان فروش
  • کمدی-اکشن تمساح خونی با ۱۴۶ میلیارد و ۷۲۱ میلیون تومان فروش
تگزاس ۳

بر اساس این آمار، تعداد تماشاگران سینمای ایران در ۹ ماه نخست سال جاری به ۱۹ میلیون و ۸۶۹ هزار نفر رسیده؛ رقمی که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۲۶ میلیون و ۵۷۴ هزار نفر) کاهش ۶ میلیون و ۷۰۵ هزار نفری را نشان می‌دهد. این افت معادل ۲۵.۲ درصد کاهش مخاطب نسبت به سال ۱۴۰۳ است.

در مقابل، میزان فروش سینمای ایران در همین بازه زمانی به ۱٬۵۶۳ میلیارد و ۶۰۱ میلیون تومان رسیده است؛ در حالی که فروش ۹ ماهه سال گذشته ۱٬۴۷۹ میلیارد و ۴۷۷ میلیون تومان بود. به این ترتیب، گیشه سینماها با افزایش ۸۴ میلیارد و ۱۲۴ میلیون تومانی، رشدی حدود ۵.۷ درصدی را تجربه کرده است.

این واگرایی میان کاهش مخاطب و افزایش فروش، بیش از هر چیز بیانگر افزایش میانگین قیمت بلیت سینما و همچنین تمرکز فروش بر تعداد محدودی از فیلم‌های پرفروش است. به بیان دیگر، سینماها با مخاطبان کمتر، اما بلیت‌های گران‌تر و فروش متمرکزتر توانسته‌اند درآمد بالاتری نسبت به سال گذشته ثبت کنند.

سینما

ادامه این روند، اگرچه در کوتاه مدت می‌تواند به حفظ درآمد گیشه کمک کند، اما در بلند مدت زنگ خطری برای کاهش پایگاه اجتماعی سینما و ریزش مخاطب عمومی به شمار می‌رود؛ موضوعی که نیازمند توجه جدی سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان سینمایی است.

فروش سینمای ایران در هفته گذشته، آخرین هفته ماه آخر پاییز، از ۲۲ تا ۲۹ آذر ماه، ۲۸ میلیارد و ۹۲۳ میلیون تومان بوده است؛ فروشی حاصل حضور ۳۹۷ هزار و ۸۶۴ نفر در سالن‌های سینما.

از فروش این هفته سینمای ایران، بیشترین سهم را به ترتیب سه فیلم زیر به خود اختصاص داده‌اند:

  • کمدی آقای زالو با ۷ میلیارد و ۷۸۶ میلیون تومان فروش
  • کمدی کفایت مذاکرات با ۶ میلیارد و ۸۵۴ میلیون تومان فروش
  • کمدی طهران ۵۷ با ۳ میلیارد و ۳۲۴ میلیون تومان فروش

در رتبه‌های چهارم تا ششم، به لحاظ ژانری تنوع بیشتری دیده می‌شود:

  • انیمیشن یوز با ۳ میلیارد و ۴ میلیون تومان فروش
  • فیلم کودک‌ و نوجوان دختر برقی با ۲ میلیارد و ۱۱۳ میلیون تومان فروش
  • کمدی رمانتیک دو روز دیرتر با ۱ میلیارد و ۶۳۹ میلیون تومان فروش

در جدول اسلاید دوم، ۱۸ فیلم دیگر دیده می‌شود؛ از کمدی قسطنطنیه با ۱ میلیارد و ۴۲ میلیون تومان فروش هفتگی تا انیمیشن پسر دلفینی۲ با ۵۵۰ هزار تومان فروش در هفته‌ای که گذشت. هر چند قسطنطنیه آخرین فیلم این جدول است که به فروش میلیاردی دست پیدا کرده و پس از آن اثر دفاع مقدسی مجنون فروشی تنها معادل ششصد و پنجاه و هشت میلیون داشته است.

منبع خبر: روزیاتو

این خبر از سایت منبع نقل شده و پایگاه خبری زیرنویس در قبال محتوای آن مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا بررسی گردد.

«از کودکان در مراسمی دیگر پذیرایی می‌شود»؛ جمله ای شیک، اما ویرانگر ۲۹ آذر ۱۴۰۴

واکاوی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حذف کودکان از مراسم‌ها«از کودکان در مراسمی دیگر پذیرایی می‌شود»؛ جمله ای شیک، اما ویرانگر

ازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟ ۲۲ آذر ۱۴۰۴

تحلیل جامعه‌شناختی کاهش ازدواج و فرزندآوری در ایرانازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟

چهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی ۱۷ آبان ۱۴۰۴

لزوم تمرکز بر خدمت به جای زندگی خصوصیچهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی

زیرنویس را در شبکه‌های اجتماعی همراهتان داشته باشید