داستان برنامه «عشق ابدی» نه از ایران آغاز شده و نه پدیده‌ای تازه است. این برنامه در واقع بازتولید یکی از شناخته‌شده‌ترین فرمت‌های رئالیتی‌شوی جهان است؛ قالبی که ریشه آن به سال ۲۰۰۵ و برنامه «جزیره عشق» (Love Island) در انگلستان بازمی‌گردد. هدف اولیه این برنامه‌ها، سرگرم‌سازی مخاطب از طریق نمایش روابط عاطفی در فضایی […]

داستان برنامه «عشق ابدی» نه از ایران آغاز شده و نه پدیده‌ای تازه است. این برنامه در واقع بازتولید یکی از شناخته‌شده‌ترین فرمت‌های رئالیتی‌شوی جهان است؛ قالبی که ریشه آن به سال ۲۰۰۵ و برنامه «جزیره عشق» (Love Island) در انگلستان بازمی‌گردد. هدف اولیه این برنامه‌ها، سرگرم‌سازی مخاطب از طریق نمایش روابط عاطفی در فضایی رقابتی بود؛ مدلی که به‌مرور چنان با استقبال مواجه شد که کشورهای مختلفی از جمله استرالیا، کانادا، آلمان و ترکیه نسخه‌های بومی‌شده آن را تولید کردند.

نسخه ایرانی «عشق ابدی» نیز در همین مسیر حرکت می‌کند؛ برنامه‌ای که در ویلایی در ترکیه و با حمایت یک اسپانسر ترک ساخته شده است. در ظاهر، هدف این رئالیتی‌شو ایجاد بستری برای آشنایی دختران و پسران و شکل‌گیری روابط عاطفی عنوان می‌شود، اما آنچه در عمل به مخاطب ارائه می‌شود، فاصله قابل توجهی با این ادعا دارد. سناریوهای از پیش طراحی‌شده، موقعیت‌های ساختگی و تلاش آشکار برای ایجاد حاشیه و افزایش بازدید، باعث شده تنها در همان قسمت‌های ابتدایی، ماهیت غیرواقعی برنامه برای مخاطب روشن شود؛ تا جایی که مشخص می‌شود این اثر، بیش از آنکه یک «رئالیتی‌شو» باشد، نمایشی هدایت‌شده برای جذب مخاطب است.

تعویضِ یار یا عشقِ ضربدری؟

«عشق ابدی» از همان قسمت نخست با موجی از انتقادات روبه‌رو شد؛ انتقاداتی که بیش از هر چیز به نمایش روابط سطحی، زودگذر و فاقد تعهد بازمی‌گردد. در این برنامه، شرکت‌کنندگان به‌سادگی از تعویض پارتنر صحبت می‌کنند، شوخی‌های بی‌پروا میان آن‌ها رد و بدل می‌شود و حتی در مواردی، پیشنهاد برقراری رابطه با پارتنر فرد دیگر، به‌عنوان امری عادی مطرح می‌شود.

یکی از بحث‌برانگیزترین جنبه‌های «عشق ابدی»، عادی‌سازی تعویض شریک عاطفی است؛ مسئله‌ای که می‌تواند پیامدهای قابل تأملی برای مخاطب داشته باشد. زمانی که مفهوم تعهد به حاشیه رانده می‌شود و انتخاب‌های عاطفی با سرعت و بی‌ثباتی تغییر می‌کنند، این خطر وجود دارد که خیانت یا بی‌وفایی به‌عنوان گزینه‌ای طبیعی در روابط جا بیفتد. بازنمایی چنین روابطی، به‌ویژه برای مخاطبان جوان، ممکن است به‌تدریج نگاه آن‌ها به عشق و تعهد را دستخوش تغییر کند و روابط عاطفی را به انتخاب‌هایی موقتی و مصرفی تقلیل دهد؛ آن هم در جامعه‌ای مانند ایران که خانواده و وفاداری همچنان نقش پررنگی در ساختار فرهنگی و اجتماعی آن دارند.

یکی از شرکت کنندگان برنامه عشق ابدی راوی پشت پرده زندگی در جزیره عشق ابدی شد.

منبع خبر: رکــنا

این خبر از سایت منبع نقل شده و پایگاه خبری زیرنویس در قبال محتوای آن مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا بررسی گردد.

«از کودکان در مراسمی دیگر پذیرایی می‌شود»؛ جمله ای شیک، اما ویرانگر ۲۹ آذر ۱۴۰۴

واکاوی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حذف کودکان از مراسم‌ها«از کودکان در مراسمی دیگر پذیرایی می‌شود»؛ جمله ای شیک، اما ویرانگر

ازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟ ۲۲ آذر ۱۴۰۴

تحلیل جامعه‌شناختی کاهش ازدواج و فرزندآوری در ایرانازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟

چهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی ۱۷ آبان ۱۴۰۴

لزوم تمرکز بر خدمت به جای زندگی خصوصیچهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی

زیرنویس را در شبکه‌های اجتماعی همراهتان داشته باشید