عید قربان عید اطاعت خدا در کنار مردم
عید قربان عید اطاعت خدا در کنار مردم

عید قربان نه عید پول‌دارها و شکم‌پرست‌ها و نه قساوت و سنگدلی و نه فخرفروشی و برتری‌جویی است؛ بلکه سفره‌ای برای تعامل و با هم بودن، حتی فراتر از آن فقط در خدمت خلق بودن از خود است و اگر غیر این باشد مسیر را اشتباه و راه را به خطا رفته‌ایم.

زیرنویس-گروه فرهنگی: وقتی به حضرت ابراهیم امر شد فرزند دلبندش را به قربانگاه بَرَد، از نگاه پدرانه دستوری جان‌فرسا بود و از دید اطاعت، تکلیفی خطاناپذیر.

و چه زیبا، اسماعیل بر پدر تکیه‌گاه شد که پدر بر حکم خدا مردد نباش. آنچه از تلاش برای منصرف‌کردن و سرباز زدن امر الهی نمایان گردید با سنگ و رجم به عقب رانده شد.

اما تدبیر الهی را چیز دیگری بود و این محک و میزانی بود بر ابراهیم و اسماعیل و مباهات حق از بنده‌اش در کائنات و کلاس درسی شد برای همگان جهت بیرون‌شدن از خود و منیت خود و رسیدن به خدا در عین اینکه هم صدا و همراه با جهانیان می‌شوند نه فقط با قبیله و ملت خود.

به گزارش زیرنویس، ظاهربینان و کوته‌نظران هنوز در این مانده‌اند و خرده می‌گیرند که چرا خداوند رضایت و امر به کشتن موجودی داده، هر چند حیوان بوده باشد؛ اما از درک فلسفه آن یا عاجزند یا نمی‌خواهند.

اول اینکه استفاده از موجودات و طبیعت نه چیز تازه‌ای است و نه جدایی‌پذیر و دین و غیر دین هم نمی‌شناسد.

دوم آداب و سنن در مراسم الهی هم مثل سایر مراسم‌ها یا مهمانی‌های دورهمی خودمان که هر کدام دارای سبک و سیاق مختص به خود است، مستثنا نیست.

نکته‌ای که نباید در این هوچی گری‌ها از دست برود ارتباط تکالیف الهی با ارتقای عدالت اجتماعی و سبک زندگی انسان‌هاست که چقدر باریک‌بینانه همه آحاد جامعه را دربرگرفته و اجتماع را چون حلقه به هم تنیده‌ای در کنار هم گردآورده و فقیر و غنی را به حال خود رها نکرده است.

قربان نه عید پول‌دارها و شکم‌پرست‌ها و نه قساوت و سنگدلی و نه فخرفروشی و برتری‌جویی است؛ بلکه سفره‌ای برای تعامل و با هم بودن، حتی فراتر از آن فقط در خدمت خلق بودن از خود است و اگر غیر این باشد مسیر را اشتباه و راه را به خطا رفته‌ایم.

  • نویسنده : گروه فرهنگی زیرنویس
  • منبع خبر : زیرنویس نیوز
27 اردیبهشت 1403

یافته های جدید و مرموز فیزیکدان‌ها!

  این موضوع نویدبخش یک پیشرفت بسیار مهم در فیزیک است. کار اصلی گلوبال‌ها نگه داشتن کوارک‌ها در محل‌شان و پایدار نگه داشتن اتم‌ها است. کوارک‌ها بلوک‌های سازنده پروتون‌ها و نوترون‌ها هستند. این کارکرد باعث می‌شود که گلوبال‌ها را بخشی از نیروی هسته‌ای «قوی» محسوب کنیم که یکی از چهار نیروی اساسی همراه با گرانش، […]

26 اردیبهشت 1403

چرا چربی بازو مهم است؟

به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است دانشمندان یونانی در مطالعه‌ای جدید، ارتباطی بین چربی بازو و کیفیت استخوان ستون فقرات کشف کرده‌اند. این یافته‌ها می‌تواند به روشی جدید برای پیش‌بینی و پیشگیری از شکستگی‌های ستون فقرات در افراد مسن منجر شود. پوکی استخوان، بیماری شایعی که باعث ضعیف شدن و شکننده شدن […]

26 اردیبهشت 1403

جنجالی که یک «موش مُرده» در ژاپن به پا کرد!

 یک شرکت تولید نان ژاپنی به خاطر پیدا شدن بقایای موش مرده در محصولات توزیع شده خود، بسته های نان را از بازار جمع کرد و عذرخواهی کرد.      به نقل از اسوشیتیدپرس، شرکت پاسکو پس پیدا شدن بقایای موش مرده در دو بسته نان حدود ۱۰۴ هزار بسته نان سفید را از قفسه […]