ماما را مانند قابله‌های قدیم با خانواده‌ها پیوند بزنیم
ماما را مانند قابله‌های قدیم با خانواده‌ها پیوند بزنیم

ماما در مسیر تولد نوزاد اولین کسی است که با مادر همراه می‌شود. چرا که وقتی به بلوک زایمان مراجعه می‌کنیم قبل از حضور پزشکِ زنان در تمام مراقبت‌های پیش از زایمان ماماها هستند که مسئولیت رسیدگی، ویزیت و کنترل شرایط را بر عهده دارند.

زیرنویس- گروه اجتماعی: تولد نوزاد، متفاوت و ناب‌ترین تجربه‌ای است که یک زن ممکن است در طول زندگی خود تجربه کند، که با وجود همه شیرینی و حس خوبی که دارد با استرس‌ها و نگرانی‌هایی نیز همراه است.

ماما در مسیر تولد نوزاد اولین کسی است که با مادر همراه می‌شود. چرا که وقتی به بلوک زایمان مراجعه می‌کنیم قبل از حضور پزشکِ زنان در تمام مراقبت‌های پیش از زایمان ماماها هستند که مسئولیت رسیدگی، ویزیت و کنترل شرایط را بر عهده دارند. حتی پس از زایمان نیز ماماها از مادر حمایت می‌کنند. اما این‌که لازم است مهر متخصص زنان پای برگه زایمان باشد و یا برخی بیمه‌های پایه و تکمیلی نسخه ماماها را نمی‌پذیرند، یکی از اجحاف‌های قانونی است که در حق جامعه مامایی اتفاق می‌افتد، چه بسا در بسیاری از موارد تشخیص و درمان ماماها بهتر از متخصص زنان است.

با وجود این‌که پزشکانِ زنان بیشتر روی جراحی‌ها تخصص دارند، به دلیل فرهنگِ نادرستی که وجود دارد، شاهد رجوع زنان برای کوچک‌ترین مسئله به آنان هستیم در حالی‌که ماما در مورد مشکلات و آگاهی بخشی مسئله‌های حوزه زنان نه تنها بهتر عمل می‌کند؛ بلکه وقت بیشتری به بیمار اختصاص می‌دهد و هزینه کمتری نیز دریافت می‌کند.

هرچند مراقبت از مادر باردار را یک کار تیمی بدانیم که در آن ماماها و متخصص زنان هر دو می‌توانند نقش مکمل را داشته باشند؛ اما متاسفانه جامعه مامایی جایگاهی که حقش هست را ندارد. مسئولین باید سازوکاری فراهم کنند تا مرتبه شغلی متناسب چه از لحاظ مالی و چه از نظر اجتماعی و خدمات بیمه‌ای برای ماماها ایجاد شود و جامعه زنان هم می‌توانند، از ماماها در همه زمینه‌های حوزه‌ زنان که صاحب نظر هستند کمک تخصصی بگیرند و رسانه‌ها نیز با فرهنگ‌سازی صحیح، ماماها را مانند قابله‌های قدیم با خانواده‌ها پیوند بزنند؛ تا همراه آنان در این تجربه زندگی بخش باشند.

  • نویسنده : سرویس اجتماعی زیرنویس
  • منبع خبر : زیرنویس