باغ گل های اصفهان کجاست؟
باغ گل های اصفهان کجاست؟

باغ گل های اصفهان مجموعه کم‌نظیر از انواع گل‌ها و گیاهان است با ما همراه باشید و بیشتر درباره باغ گل‌های اصفهان بخوانید. 

باغ گل های اصفهان کجاست؟، اصفهان بیش از همه با بناهای و آثار ارزشمند تاریخی خود شناخته می‌شود، جاذبه‌های کم‌نظیری مانند نقش جهان و پل خواجو که این شهر را به‌ یکی از بهترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده‌اند. با این همه در کنار آثار تاریخی مشهور، جاذبه‌های هیجان‌انگیز و آموزنده دیگری وجود دارد که برای هر گردشگری می‌تواند جذاب باشد. یکی از آن‌ها، باغ گل‌ های اصفهان است، مجموعه کم‌نظیر از انواع گل‌ها و گیاهان. با ما همراه باشید و بیشتر درباره باغ گل‌ های اصفهان بخوانید.

معرفی باغ گل‌ های اصفهان

در عصری که رشد قارچ گونه صنایع آلاینده، محیط زیست انسان و موجودات زنده را به مخاطره انداخته است، آلودگی هوا منشا بسیاری از بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروق می‌شود و انسان زیر چرخ‌دنده‌های ماشینیسم و توسعه صنعتی، لحظه‌های دردناک بیگانگی با طبیعت را تجربه می‌کند، مشاهده گل که سمبل لطافت و نماد زیبایی است و قرارگیری در فضایی دلنشین و سبز، فطرت زیبادوستی انسان را بر می‌انگیزاند و موجبات تلطیف روح و روان آدمی را فراهم می‌کند.

باغ گل‌های اصفهان

عکس از ایمنا (عکاس: رسول شجاعی) 

در این راستا و در اقدامی کم‌سابقه، شهرداری اصفهان دریچه‌ای به باغ امید گشود و در زمینی به وسعت ۶۷۰۰۰ مترمربع در حاشیه زاینده رود، مجموعه زیبای باغ گل‌ها را به آلبوم جاهای دیدنی اصفهان افزود. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مجموعه، وجوه چندگانه تفریحی، آموزشی، فرهنگی و تحقیقاتی آن و ارائه گونه‌های گیاهی متنوع است که در کنار عناصر و سبک مختصات باغ‌های سنتی ایران، متبلور گردیده است.

گیاهان متنوع در باغ گل‌های اصفهان

عکس از ایمنا (عکاس: رسول شجاعی) 

در طراحی این باغ اقلیم خشک منطقه اصفهان مورد توجه قرار گرفته است و آب به‌صورت فواره‌هایی کوتاه جریان می‌یابد و سرانجام به برکه می‌ریزد. همچنین عناصر و مختصات فرهنگ معماری سنتی اصفهان در بناهای این باغ تبلور عینی یافته است. با عنایت به فلسفه وجودی باغ مبنی بر ارائه انواع گل‌ها سازگار با شرایط آب‌و‌هوایی اصفهان، مجموعا درقسمت‌های مختلف باغ تعداد ۳۹۵ گونه گیاهی کاشته شده است.

برای کاهش هزینه‌ کارگری و حداکثر استفاده از آب و همچنین ایجاد محیطی مرطوب، در این مجموعه از آبیاری تحت فشار استفاده شده است و کلیه سطوحی که امکان آبیاری بارانی در آن وجود دارد، تحت پوشش قرار گرفته است. برای تأمین نور مناسب و روشنایی باغ در شب نیز از پایه‌های بلند به‌همراه پروژکتور جهت نورپردازی به روش متمرکز استفاده شده است. همچنین پایه‌های کوتاه با نور ملایم در مسیرهای حرکت جای گرفته‌اند که فضایی زیبا را در شب ایجاد می‌کند.

باغ گل های اصفهان کجاست؟

باغ گل‌ های اصفهان در میدان بزرگمهر، ابتدای خیابان سلمان فارسی قرار دارد. برای دسترسی به این مجموعه می‌توانید از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ گل‌ها ایستگاه متروی سی و سه پل است که البته از آن ایستگاه تا مقصد را باید با تاکسی طی کنید. ایستگاه اتوبوس پل بزرگهمر نیز در فاصله بسیار کمی از باغ گل‌ها قرار دارد و با استفاده از چند خط می‌توانید به آن برسید.

نقشه باغ گل های اصفهان

موقعیت جغرافیایی باغ گل‌های اصفهان روی نقشه 

تاریخچه باغ گل‌های اصفهان

خوشبختانه در دهه‌های اخیر فضاهای سبز شهر اصفهان در پرتو برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های شهرداری و سازمان پارک‌ها و فضاهای سبز گسترش یافته است؛ به‌گونه‌ای که سرانه فضای سبز این شهر به‌ازای هر شهروند به مرز حدود ۱۳/۵ متر مربع رسیده است، رقمی که در یک مقایسه اجمالی به حداقل استاندارد جهانی یعنی ۱۵ متر مربع نزدیک شده است. این فضاهای سبز که از پارک های اصفهان به شمار می‌آید، مشتمل بر فضاهای دل‌انگیز حاشیه زاینده‌رود و پارک‌های محلی و کوهستانی و جنگلی است زیبایی، شادابی و پالایش نسبی هوای شهر اصفهان را باعث شده‌اند.

ورودی باغ گل‌های اصفهان

عکس از ایمنا (عکاس: رسول شجاعی) 

این طرح به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم و بزرگ «اصفهان+۲۲» به بهره‌برداری رسید تا بدین‌وسیله بر زیبایی‌ها و مناظر دیدنی این شهر بیفزاید و دانشجویان و دانش‌پژوهان بتوانند از این مکان استفاده و اوقات فراغت خود را با گل و گیاه سپری کنند.

دیدنی‌های باغ گل های اصفهان

باغ گل‌های اصفهان دارای بخش‌های متنوعی است که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • باغ صخره‌ای

وسعت باغ صخره‌ای ۲۵۰۰ متر و ارتفاع آن سه متر است و ۲۵۰ گونه گیاهان صخره‌ای در این باغ کاشته شده است.

  • آب‌نما

این آب‌نما در سمت شرقی باغ صخره‌ای قرار دارد و از ارتفاع چهارمتری حجم قابل توجهی از آب به داخل برکه ریزش می‌کند. در ساختمان آبشار از انواع سنگ‌های رودخانه‌ای استفاده شده است تا آبشار کاملا طبیعی جلوه کند.

  • برکه

به‌منظور تلطیف هوا و پرورش انواع گیاهان آبزی، در طرح باغ برکه‌ای به مساحت حدود ۳۵۰۰ متر مربع در ضلع جنوب شرقی باغ ساخته شده است.

  • محوطه باغ

سطح کلی قطعات باغ چمن‌کاری شده است. در مرکز باغ طرح فرش دیده می‌شود، طرحی که یکی از نقش‌های اصیل و دیرینه اصفهان است. برای شکل‌دهی به گل و بوته و ترنج فرش از انواع و اقسام گل‌ها استفاده کرده‌اند. معابر باغ با حدود ۵۰۰۰ متر مربع مساحت، با نوعی کفپوش (سنگ‌های گرانیت) با طرح‌های خاص مفروش شده است.

  • نرده‌های اطراف باغ

با توجه به تنو‏ع گل‌ها و گیاهانی که نیاز به مراقبت ویژه‌ دارند، اطراف باغ با نرده‌های ساده و دیوار سبز انواع پرچین محصور شده است؛ به‌گونه‌ای که ضمن جلوگیری از تردد افراد به‌صورت دیواره‌ای سبز محدوده باغ را مشخص سازد.

  • باغ گیاهانی دارویی و خوراکی

این مجموعه با مساحتی در حدود ۱۱۷۰ متر مربع دارای ۱۳۲ گونه از انواع گیاهان دارویی و خوراکی موجود در مناطق مختلف ایران است که بر اساس یک سری مطالعات، انتخاب و نسبت به کشت آن اقدام شده است.

  • باغ سوزنی برگان

این قسمت دارای انواع درختان سوزنی برگ است که مساحتی بیش از ۲۱۶۶ مترمربع از باغ را به خود اختصاص داده و در منتهی‌الیه دریاچه واقع شده است. تنوع گونه‌ها در این مجموعه بالغ بر ۸۶ گونه است.

  • باغ گیاهان پیازی

این مجموعه نیز با انواع گیاهان پیازی شکل گرفته و سعی شده با استفاده از تعداد قابل توجهی از گونه‌هایی که با شرایط آب و هوایی اصفهان سازگاری دارند، منظره زیبایی به نمایش گذاشته شود. تعداد گونه‌های این مجموعه ۳۸ گونه و مساحت آن بالغ بر ۷۴۰ مترمربع است.

  • باغ رز

در قسمتی از باغ، باغچه‌هایی به‌منظور کشت انواع گل رز در ایران در نظر گرفته شده است.

گل‌های رز در باغ گل‌های اصفهان

گل‌های رز در باغ گل‌ های اصفهان

عکس از ایمنا (عکاس: رسول شجاعی) 

  • مجموعه گونه‌های زنبق

این مجموعه نیز با مساحتی در حدود ۹۰۰ متر مربع در ضلع شرقی باغ و در کنار آمفی تئاتر قرار دارد با تعداد ۴۶ گونه گیاهی، دارای گونه‌های متعدد زنبق است.

  • مجموعه پرچین

به‌منظور جداسازی و تفکیک قطعات مختلف از پرچین‌های متفاوت با گونه مورد، انواع شمشاد، و زرشک استفاده شده است که طول عملیات اجرایی در این بخش به ۱۵۴۰ متر می‌رسد.

  • مجموعه گونه‌های داوودی

این مجموعه نیز با مساحتی در حدود ۹۰۰ متر مربع در ضلع شرقی باغ با تعداد ۲۶ گونه گیاهی پیش‌بینی شده که دارای گونه‌های متعدد از گل‌های داوودی است.

  • راهرو اصلی

معابر اصلی و فرعی با استفاده از آب نماهایی به قطع ۸۰×۴۰ سانتی‌متر همراه با فواره‌ها متعدد اجرا شده که طراوت و زیبایی خاصی به مجموعه بخشیده است. آب مورد استفاده از مرکز باغ به منتهی‌الیه آب‌نماها متصل شده و پس از برگشت مجدد به‌صورت چرخشی جریان می‌یابد.

امکانات باغ گل های اصفهان

علاوه بر بخش‌های فوق، باغ گل‌های اصفهان دارای امکانات رفاهی زیر است:

  • پارکینگ
  • آلاچیق
  • محوطه بازی کودکان
  • سرویس بهداشتی
  • شربتخانه
  • غرفه فروش

بهترین زمان بازدید ازباغ گل های اصفهان

باغ گل‌های اصفهان در هر فصل جذابیت‌های خاص خود را دارد؛ اما به‌دلیل شکوفایی اکثر گل‌ها و آب‌و‌هوای مطبوع، بهار و به‌خصوص ماه اردیبهشت بهترین زمان برای بازدید از باغ گل‌های اصفهان است. بهترین ساعات بازدید نیز صبح تا ظهر است. در این بازه زمانی مجموعه اغلب خلوت‌تر از دیگر زمان‌ها است. همچنین سعی کنید در روزهای غیرتعطیل به این مجموعه سر بزنید تا با خیال آسوده‌تر بتوانید از باغ دیدن کنید.

نمای زیبای باغ گل‌های اصفهان

عکس از ایمنا (عکاس: رسول شجاعی) 

ساعات بازدید و بلیط باغ گل های اصفهان

ساعات بازدید باغ گل‌های اصفهان از ۷ تا ۲۱ است. بلیط (۱۳۹۹) برای گردشگران داخلی بهایی معادل ۶ هزار تومان و برای گردشگران خارجی بهایی برابر با ۵۰ هزار تومان دارد.

پرسش‌های متداول

باغ گل های اصفهان کجاست؟

باغ گل های اصفهان در میدان بزرگمهر، ابتدای خیابان سلمان فارسی قرار دارد.

چند گونه گیاهی در باغ گل‌های اصفهان وجود دارد؟

مجموعا در قسمت‌های مختلف باغ گل‌های اصفهان تعداد ۳۹۵ گونه گیاهی کاشته شده است.

ساعات بازدید از باغ گل های اصفهان کدامند؟

ساعات بازدید باغ گل‌های اصفهان از ۷ تا ۲۱ است.

بلیط باغ گل‌ های اصفهان چقدر است؟

بلیط باغ گل‌های اصفهان (۱۳۹۹) برای گردشگران داخلی بهایی معادل ۶ هزار تومان و برای گردشگران خارجی بهایی برابر با ۵۰ هزار تومان دارد.

منبع: کجارو