موزه میراث روستایی گیلان؛ از زیباترین جاذبه‌های رشت
موزه میراث روستایی گیلان؛ از زیباترین جاذبه‌های رشت

موزه میراث روستایی گیلان؛ مکانی عالی برای آشنایی با معماری، فرهنگ، سبک زندگی، غذاهای محلی، صنایع‌ دستی، پوشاک و… مردم مناطق مختلف استان گیلان است.

موزه میراث روستایی گیلان یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌ های رشت است. این موزه مکانی عالی برای آشنایی با معماری، فرهنگ، سبک زندگی، غذاهای محلی، صنایع‌ دستی، پوشاک و… مردم مناطق مختلف استان گیلان است. ۲۸ مجموعه مسکونی در این موزه جای گرفته‌اند و فضاهای روستایی دیگر مانند شالیزار و کاهدان، لانه مرغ و… در آن بازسازی شده‌اند. موزه میراث روستایی گیلان تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای هر بازدیدکننده رقم می‌زند. با ما در گشت‌و‌گذار در این موزه همراه باشید.

معرفی موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان در زمینی به مساحت حدود ۲۶۳ هکتار برپا شده است و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری گیلان محسوب می‌شود. این موزه نمونه‌ای کوچک، اما واقعی از نحوه‌ زندگی و فرهنگ سنتی روستاهای گیلان است. بخش معماری این موزه، مجموعه‌ای است که قدمت بناهای آن به‌طور متوسط به ۱۵۰ سال می‌رسد. این سازه‌ها ۲۸ مجموعه را تشکیل می‌دهند و شامل بناهای مسکونی و جانبی از مناطق مختلف استان هستند. بناها در نقاط گوناگون گیلان شناسایی، مستندسازی، واچینی و مجددا در موزه دوباره چینی شدند.

DSC_0082

در این اکوموزه بزرگ علاوه بر بازدید از فضاهای روستایی و آشنایی با فرهنگ و معماری مناطق مختلف استان، می‌توانید با لباس‌های محلی عکاسی کنید، از غذاهای محلی بچشید و از بازارچه صنایع دستی خرید کنید. کارگاه‌های آموزش و تولید صنایع‌دستی، نظیر گمج‌سازی و سفالگری، مرواربافی، رشتی‌دوزی و… ، محوطه‌ی بازی‌ها و نمایش‌های بومی، مراکز تحقیقات کشاورزی و دامپروری، پژوهشگاه معماری و مردم‌شناسی، پارک کودک، باغ‌های پرورش گیاهان دارویی و درختان بومی، اردوگاه تفریحی، معماری چوب ملل و دو مجموعه‌ مهمانپذیر با الهام از معماری روستایی در این موزه در نظر گرفته شده‌ است.

DSC_0104

هدف موزه میراث روستایی گیلان، تنها انتقال بناهای روستایی نیست، بلکه حفظ فرهنگ بومی، فن ساخت و دانش نانوشته‌ای است که در روستاهای گیلان وجود داشته است. در این مجموعه، علاوه بر معماری روستایی مناطق مختلف استان، سایر عناصر فرهنگی مربوط به ابزارهای زندگی و کار، خوراک، پوشاک و… هم به نمایش آمده است.

موزه میراث روستایی گیلان کجاست؟

موزه میراث روستایی گیلان در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر ١٨ آزادراه رشت- قزوین، نرسیده به پلیس راه، کیلومتر ۳ جاده‌‏ سراوان- شفت قرار دارد. (مشاهده روی نقشه). برای دسترسی خود را به جاده رشت-قزوین برسانید و پس از طی حدودا ۱۸ کیلومتر، وارد جاده سراوان-شفت (سراوان-فومن) شوید. با استفاده از تابلوهای راهنما موزه را خواهید یافت.

منبع: کجارو