راه‌اندازی ۱۰۰خانه محیط زیست تاپایان سال در استان تهران
راه‌اندازی ۱۰۰خانه محیط زیست تاپایان سال در استان تهران

رییس اداره آموزش و مشارکت ‌های مردمی از افتتاح ۱۰۰ خانه محیط زیست در تهران تا پایان سال خبر داد و گفت:استقرار و افتتاح خانه‌های محیط زیست با اهدافی چون آموزش و فرهنگ‌سازی و حساس کردن افکار عمومی انجام شده است.

در دولت سیزدهم تاکید بر مردمی سازی حفاظت محیط زیست است و در حوزه حفاظت محیط زیست مطابق با اصل ۵۰ قانون اساسی مردم باید پای کار باشند. این مردمی سازی نیازمند آموزش فرهنگ‌سازی است به همین جهت خانه محیط زیست به عنوان بستری برای تعامل، تفاهم، همکاری داوطلبانه، موثر راه‌اندازی شده است.

به گزارش زیرنویس،

خانه محیط زیست

خانه محیط زیست

درباره خانه‌های محیط زیست افتتاح شده در استان تهران اظهار کرد: از زمان آغاز این طرح تاکنون ۲۱ خانه محیط زیست در سطح استان تهران افتتاح شده و فعالیت خود را آغاز کرده‌ است که تا پایان سال تعداد آن‌ها به ۱۰۰ خانه محیط زیست خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه اولین‌ خانه‌های محیط زیست در دهه فجر افتتاح شدند، اظهار کرد: همزمان با دهه فجر چهار خانه محیط زیست در استان تهران در روستای  توچال در شهرستان پاکدشت، روستای لپه زنک در شهرستان ری، روستای چهل قز در شهرستان ری، مدرسه پروین اعتصامی در شهرستان قدس افتتاح شد.

رییس اداره آموزش و مشارکت ‌های مردمی محیط زیست استان تهران افزود: بیشترین تعداد خانه‌های محیط زیست در دهیاری‌ها و روستاها به تعداد شش خانه است البته موقعیت استقرار خانه‌های محیط زیست متفاوت است. از جمله مکان‌هایی که این خانه‌ها مستقر شده‌اند می‌توان به دانشگاه‌ها، شهرک صنعتی، متروهای تهران، کانون پرورش فکری کودکان، مساجد، کتابخانه و فرهنگسرا همچنین دو خانه مستقل – که توسط تشکل‌های مردم نهاد اداره می‌شوند – اشاره کرد.

خانه محیط زیست ، محلی برای مردمی سازی فعالیت ها

وی ضمن اشاره به اینکه بیشترین تعداد خانه محیط زیست در شهرستان ری و پس از آن شهرستان ملارد راه‌اندازی شده است، درباره هدف ایجاد این خانه‌ها تصریح کرد: استقرار و افتتاح خانه‌های محیط زیست با هدف آموزش، حساس کردن افکار عمومی و ایجاد احساس مسئولیت نسبت به محیط زیست و مدیریت محیط زیست منطقه توسط مردم انجام شد. این خانه‌ها در روستاها به لحاظ مسئله محیط زیستی، نقش زنان خانه‌دار و تنوع زیستی بسیار اهمیت دارد.

رییس اداره آموزش و مشارکت ‌های مردمی محیط زیست استان تهران تاکید کرد: آموزش مردم در اولویت کار سازمان حفاظت محیط زیست است تا به کمک آنان مدیریت محیط زیست منطقه محقق شود.

عبادی در پایان درباره چگونگی فعالیت خانه‌های محیط زیست و استقبال مردم به ذکر مثالی پرداخت  و گفت: در فاز ۸ فردیس یک خانه محیط زیست داریم که به‌صورت مستقل توسط یکی از تشکل‌ها اداره و هر هفته نیز حدود چهار کارگاه آموزشی با موضوعات مختلف برگزار می‌شود. برای برگزاری دوره‌ها هماهنگی‌های لازم با اساتید و اطلاع‌رسانی در شبکه‌های مجازی به مردم صورت می‌گیرد که تا کنون با استقبال مردم همراه بوده است.

منبع:ایسنا