حسین میرافضلی، مدیرعامل اسبق پتروشیمی جم در گفتگو با «اطلاعات آنلاین» با اشاره به بحث هایی که این روزها درباره گرانیهای متعاقب افزایش قیمت بنزین مطرح می شود، اظهار داشت: همۀ کاستی ها و نگرانی هایی که در موضوع بنزین دچارش شده ایم، ریشه در قانون غلطی دارد که در مجلس هفتم تصویب شد. در […]
حسین میرافضلی، مدیرعامل اسبق پتروشیمی جم در گفتگو با «اطلاعات آنلاین» با اشاره به بحث هایی که این روزها درباره گرانیهای متعاقب افزایش قیمت بنزین مطرح می شود، اظهار داشت: همۀ کاستی ها و نگرانی هایی که در موضوع بنزین دچارش شده ایم، ریشه در قانون غلطی دارد که در مجلس هفتم تصویب شد. در واقع نمایندگان وقت مجلس با طرح تثبیت قیمت ها به دولت دوم آقای خاتمی اجازه بالا بردن تدریجی قیمت بنزین را نداد تا الان در شرایطی که فضای اقتصادی هزار و یک مساله بی جواب دارد، تغییر نرخ بنزین هم فضای جدیدی در مشکلات کشور ایجاد کند در واقع اینکه بنزین گران شود، واکنش آنی بازار را در پی دارد و انواع و اقسام کالاهای مصرفی به گرانی دچار می شوند.

کارشناس انرژی در ادامه گفت: البته این نکته را نباید فراموش کرد، از آنجایی که با افزایش قیمت، سوءاستفاده برای قاچاقچیان دشوار می شود و همچنین بنزین گران موجب می شود، مردم سوخت کمتری مصرف کنند، این موضوع در نهایت به نفع اقتصاد کشور است.
میرافضلی افزود: درباره قاچاق و مقابله با این پدیده هزینه ساز باید اشاره کرد، متاسفانه سیستم تا به امروز بنا به دلائلی که مشخص نیست، نتوانسته در کنترل قاچاقچیان موفق عمل کند و در نتیجه رییس جمهور خبر از قاچاق ۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز می دهد! این در حالی است که این حجم زیاد از قاچاق حتما قابل کنترل است. الزام اصلی این مهم، اراده ای جدی و بهره گیری از افراد سالم است که هیچ انگیزه ای برای سهیم شدن در سود قاچاق نداشته باشند.
او افزود: می توان میزان مصرف بنزین را که حدود ۱۳۰ میلیون لیتر در روز است، با واقعی تر شدن قیمت به میزان ۵۰ درصد کاهش داد. البته با این شرط که رونق حمل و نقل عمومی به طور جدی در دستور کار مسئولان مربوطه قرار بگیرد. البته بهتر شدن کیفیت و کمیت حمل و نقل عمومی کاری نیست که موانع جدی داشته باشد، کافی است دولت با شهرداری همکاری لازم را داشته باشد تا مردم به این ذهنیت برسند که ضرورتی ندارد به طور دائم از خودروی شخصی استفاده کنند.
وی درباره تبعات اجتماعی گران شدن بنزین نیز توضیح داد: اینکه مردم بالا رفتن نرخ بنزین را مقدمه ای برای گرانی کالاهای مصرفی شان بدانند، واکنشی بسیار طبیعی است. اما اگر تصمیم گیران بتوانند این افزایش قیمت را به طور کارشناسی شده ای مدیریت کنند، با وجود شوک روانی که به جامعه تزریق می شود، افکار عمومی در بلند مدت به این تشخیص می رسد که اثرات مثبت تغییر نرخ بنزین در نهایت بیشتر از آثار منفی است.
میرافضلی یادآور شد: در شرایطی که کشور به دلیل تحریم، محدودیت های زیادی را در حوزه مهم اقتصاد تجربه می کند، تغییر نرخ بنزین ضرورتی بود که توسط دولت باید اجرا می شد اینکه این تصمیم در نهایت کارآمد باشد یا مشکلی بر مشکلات افزایش کند، بستگی به نوع مدیریت این مساله دارد.
این خبر از سایت منبع نقل شده و پایگاه خبری زیرنویس در قبال محتوای آن مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا بررسی گردد.
تحلیل جامعهشناختی کاهش ازدواج و فرزندآوری در ایرانازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج میکنند؟
لزوم تمرکز بر خدمت به جای زندگی خصوصیچهرههای مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی
به بهانه روز جهانی عصای سفیددیده نشدن رنج نابینایی/وقتی «عصای سفید» هم قربانی گزارشدهی میشود






































