روزنامه شرق نوشت: به نظر می‌رسد رویکرد جدید آمریکا و اروپا فراتر از تداوم فشار حداکثری و تشدید تحریم‌هاست و اکنون تلاش برای شکل‌دهی به یک اجماع بین‌المللی منسجم علیه ایران در دستور کار قرار گرفته است. هدف اصلی این رویکرد، پرکردن شکاف‌هایی است که طی سال‌های اخیر در فضای بین‌المللی و به‌ویژه در شورای […]

روزنامه شرق نوشت: به نظر می‌رسد رویکرد جدید آمریکا و اروپا فراتر از تداوم فشار حداکثری و تشدید تحریم‌هاست و اکنون تلاش برای شکل‌دهی به یک اجماع بین‌المللی منسجم علیه ایران در دستور کار قرار گرفته است. هدف اصلی این رویکرد، پرکردن شکاف‌هایی است که طی سال‌های اخیر در فضای بین‌المللی و به‌ویژه در شورای امنیت درباره نحوه مواجهه با ایران وجود داشته است. قطع‌نامه ۲۲۳۱ و چگونگی تعامل با ایران پس از فعال‌سازی مکانیسم ماشه، به محور این تلاش هماهنگ تبدیل شده‌اند.

برگزاری نشست اخیر شورای امنیت، با وجود مخالفت صریح ایران، روسیه و چین، نشانه‌ای روشن از این راهبرد جدید است. این اقدام نشان می‌دهد که غرب تلاش دارد حتی در شرایط نبود اجماع کامل، مسیر نهادی لازم برای بازسازی فشار چندجانبه را فعال نگه دارد. در این چارچوب، احیای سازوکارهایی نظیر کمیته ۱۷۳۷ اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند؛ کمیته‌ای که در گذشته نقش کلیدی در اعمال و هماهنگی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ایفا کرده بود.

بی‌شک هدف نهایی از احیای چنین سازوکارهایی، ایجاد یک مبنای حقوقی و سیاسی برای بازسازی اجماع جهانی علیه ایران است؛ اجماعی که بتواند اختلافات موجود میان قدرت‌های بزرگ را به حداقل رسانده و فشارها را از سطح یک‌جانبه یا محدود، به سطحی فراگیر و چندجانبه ارتقا دهد. در چنین شرایطی، ایران با فضایی پیچیده‌تر مواجه خواهد شد که در آن، صرف اتکا به شکاف میان قدرت‌های جهانی ممکن است کارایی گذشته را نداشته باشد. این روند می‌تواند معادلات دیپلماتیک و امنیتی کشور را وارد مرحله‌ای جدید و حساس کند که نیازمند ارزیابی دقیق و تصمیم‌گیری‌های حساب‌شده است.

تأکید معاون دبیر کل سازمان ملل بر لزوم مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران

آخرین نشست شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۲۵ با وجود مخالفت صریح ایران، روسیه و چین و به درخواست برخی اعضای غربی شورا، به بررسی بیستمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره اجرای قطع‌نامه ۲۲۳۱ و برجام اختصاص یافت. به نوشته ایرنا، این نشست که دوم دی‌ماه ۱۴۰۴ (۲۳ دسامبر ۲۰۲۵) برگزار شد، بار دیگر شکاف عمیق میان اعضای شورا بر سر وضعیت حقوقی قطع‌نامه ۲۲۳۱ و آینده پرونده هسته‌ای ایران را آشکار کرد و از همان ابتدا مشخص بود که خروجی عملی مشخصی نخواهد داشت.

قطع‌نامه ۲۲۳۱ در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵ به پایان رسیده و ایران، روسیه و چین این پایان را به معنای خاتمه رسیدگی شورای امنیت به موضوع هسته‌ای ایران می‌دانند. در مقابل، آمریکا و سه کشور اروپایی با تفسیر متفاوت از مفاد برجام، مدعی هستند که با فعال‌سازی مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها، تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران احیا شده است. در این نشست، معاون دبیر کل سازمان ملل با اشاره به گزارش دبی رکل اعلام کرد که با وجود تلاش‌های دیپلماتیک فشرده در نیمه دوم سال ۲۰۲۵، هیچ توافقی درباره مسیر آینده برنامه هسته‌ای ایران حاصل نشده است. او توضیح داد که فرانسه، آلمان و انگلیس در ۲۸ آگوست ۲۰۲۵ شورای امنیت را از تصمیم خود برای فعال‌سازی مکانیسم اسنپ‌بک مطلع کرده‌اند و به دلیل تصویب‌نشدن قطع‌نامه‌ای برای توقف این روند، تحریم‌های پیشین از ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۵ مجددا اعمال شده است.

به گفته او، این روند منجر به احیای کمیته تحریم‌های ۱۷۳۷ شد، هرچند برخی کشورها اعتبار حقوقی و رویه‌ای این فرایند را به چالش کشیده‌اند. معاون دبیر کل همچنین به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد که اعلام کرده ایران از فوریه ۲۰۲۱ اجرای تعهدات برجامی را متوقف کرده، اما همچنان تحت نظارت پادمان‌های ان‌پی‌تی قرار دارد و از سقف‌های تعیین‌شده در برجام عبور کرده است. در پایان، او با تأکید بر اختلافات جدی میان طرف‌ها، تصریح کرد که همه همچنان بر ضرورت راه‌حل دیپلماتیک اتفاق نظر دارند و بهترین گزینه برای جامعه بین‌المللی، دستیابی به توافقی مذاکره‌شده است که هم ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند و هم مسیر رفع تحریم‌ها را هموار کند.

چین و روسیه چه گفتند؟

نشست شورای امنیت سازمان ملل از همان ابتدا با مخالفت صریح روسیه و چین همراه بود. این دو کشور بر این موضع تأکید داشتند که با انقضای رسمی قطع‌نامه ۲۲۳۱ در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵، پرونده هسته‌ای ایران از دستور کار شورای امنیت خارج شده و برگزاری چنین جلسه‌ای فاقد مبنای حقوقی است. با این حال، آمریکا و سه کشور اروپایی عضو شورای امنیت، با وجود سابقه نقض تعهدات برجامی، بر تشکیل این نشست اصرار کردند و تلاش کردند آن را در چارچوب روندی عادی و نظارتی جلوه دهند.

اختلاف اصلی در این نشست، به تفسیر متفاوت طرف‌ها از پایان قطع‌نامه ۲۲۳۱ بازمی‌گردد. ایران، روسیه و چین پایان این قطع‌نامه را به معنای بسته‌شدن رسمی پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت می‌دانند، درحالی‌که آمریکا، انگلیس و فرانسه با استناد به برداشت خود از مفاد برجام، مدعی هستند که امکان فعال‌سازی مکانیسم اسنپ‌بک و احیای تحریم‌های سازمان ملل همچنان وجود دارد. همین ادعا، محور تلاش غرب برای بازگرداندن موضوع ایران به دستور کار شورای امنیت شده است. واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل، در سخنانی تند این رویکرد را نقض آشکار رویه‌ها و قواعد شورای امنیت توصیف کرد. او تأکید کرد که همه بندهای قطع‌نامه ۲۲۳۱ در موعد مقرر منقضی شده و هیچ سازوکار معتبری برای احیای آن وجود ندارد. به گفته نبنزیا، تلاش کشورهای غربی برای تشکیل جلسه و طرح دوباره این قطع‌نامه، اقدامی نمایشی با هدف بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران و تشدید اختلافات در شورای امنیت است.

سفیر روسیه همچنین از ریاست دوره‌ای شورای امنیت به دلیل تسلیم‌شدن در برابر فشار برخی اعضا انتقاد کرد و گفت این نشست اساسا در دستور کار شورا قرار نداشته است. او با تأکید بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران دیگر موضوع شورای امنیت نیست، تصریح کرد که اتحادیه اروپا نیز نباید در پرونده‌ای که از نظر حقوقی پایان یافته، مداخله کند. نبنزیا در پایان با اشاره به حمله اسرائیل به ایران در جریان مذاکرات و تأکید بر گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خاطرنشان کرد که هیچ‌گاه ادعایی درباره ماهیت نظامی برنامه هسته‌ای ایران مطرح نشده و آنچه اکنون در حال وقوع است، تضعیف اصول و قواعد حقوق بین‌الملل است.

نماینده چین هم در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل، با موضعی صریح به تلاش سه کشور اروپایی برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه اعتراض کرد و درباره پیامدهای حقوقی و سیاسی این اقدام هشدار داد. او تأکید کرد که اسنپ‌بک تنها از سوی سه کشور اروپایی مطرح شده و اعتبار آن نیز تا ماه اکتبر محدود است. به گفته این دیپلمات، درباره اختیار این کشورها برای فعال‌سازی چنین سازوکاری هیچ اجماع روشنی در شورای امنیت وجود ندارد و مکانیسم ماشه با خلأ‌های حقوقی جدی مواجه است. نماینده چین با حمایت از موضع روسیه تصریح کرد که قطع‌نامه ۲۲۳۱ در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵ به پایان رسیده و شورای امنیت پس از آن، بررسی پرونده هسته‌ای ایران را متوقف کرده است. او هشدار داد که برخی کشورها در تلاش هستند موضوعاتی را که از نظر حقوقی مختومه شده‌اند، دوباره به شورای امنیت بازگردانند؛ اقدامی که به گفته او، نه‌تنها اختیارات و اعتبار شورای امنیت را تضعیف می‌کند، بلکه به تعمیق شکاف‌ها و افزایش اختلافات در این نهاد بین‌المللی می‌انجامد. چین از اعضای شورای امنیت خواست واقعیت پایان قطع‌نامه ۲۲۳۱ را بپذیرند و شرایط سیاسی لازم برای حل‌وفصل موضوع هسته‌ای ایران را فراهم کنند.

این دیپلمات چینی در ادامه، با اشاره به اهداف اصلی قطع‌نامه‌های شورای امنیت در زمینه منع اشاعه هسته‌ای، یادآور شد که خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و حملات آمریکا و اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران، روند دیپلماسی را پیچیده کرده و پرونده هسته‌ای را به بن‌بست کشانده است. او تأکید کرد که ایران قصدی برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد و بارها بر ماهیت صلح‌آمیز برنامه خود تصریح کرده است. نماینده چین با حمایت از آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای، خواستار احترام کامل به حقوق ایران ذیل معاهده ان‌پی‌تی شد و هشدار داد که تشدید تحریم‌ها و سوءاستفاده از شورای امنیت تنها تنش‌ها را افزایش می‌دهد. او در پایان تأکید کرد که برای حفظ امنیت و ثبات خاورمیانه، لغو تحریم‌های یک‌جانبه، نشان‌دادن حسن نیت سیاسی و جایگزین‌کردن دیپلماسی به جای تقابل، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

اروپایی‌ها چه گفتند؟

در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل، نمایندگان کشورهای غربی و اتحادیه اروپا با طرح مجموعه‌ای از ادعاها، تلاش کردند اقدامات خود علیه ایران و پیگیری فعال‌سازی مکانیسم ماشه را توجیه کنند؛ ادعاهایی که بدون اشاره به حملات آمریکا و اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران و نیز نقش این کشورها در نقض برجام و قطع‌نامه ۲۲۳۱ مطرح شد. نماینده اتحادیه اروپا با تأکید بر اینکه هیچ تردیدی در «اعتبار» استفاده از مکانیسم ماشه وجود ندارد، مدعی شد بازگشت تحریم‌ها نباید به معنای پایان مسیر دیپلماسی تلقی شود. او در حالی از ایران خواست اطلاعات دقیق، به‌روز و قابل راستی‌آزمایی درباره مواد و فعالیت‌های هسته‌ای خود در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد که از اشاره به حملات نظامی اخیر علیه تأسیسات هسته‌ای ایران خودداری کرد. این مقام اروپایی با نادیده‌گرفتن خروج آمریکا از برجام و عدم پایبندی اروپا به تعهدات خود، ادعا کرد برجام و قطع‌نامه ۲۲۳۱ چارچوبی مؤثر برای نظارت ایجاد کرده بودند و اولویت امنیتی اتحادیه اروپا جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

نماینده انگلیس نیز با رد مواضع روسیه و چین، برگزاری نشست شورای امنیت را کاملا منطبق با رویه‌های این نهاد دانست و مدعی شد لندن به همراه فرانسه و آلمان، مکانیسم اسنپ‌بک را به دلیل «عدم پایبندی اساسی ایران» به تعهدات برجامی فعال کرده است. او ادعا کرد با تکمیل این فرایند، قطع‌نامه ۲۲۳۱ همچنان لازم‌الاجراست و شش قطع‌نامه پیشین شورای امنیت دوباره فعال شده‌اند. این دیپلمات انگلیسی همچنین مدعی شد ایران دسترسی آژانس را محدود کرده و برای ذخایر بالای اورانیوم با غنای ۶۰ درصد هیچ توجیه غیرنظامی وجود ندارد. درعین‌حال لندن از آمادگی خود برای حمایت از راه‌حل دیپلماتیک سخن گفت، اما رفع تحریم‌ها را مشروط به اقدامات «مشخص، قابل راستی‌آزمایی و پایدار» از سوی تهران دانست.

نماینده فرانسه نیز با تکرار همین خط، ادعا کرد فعال‌سازی مکانیسم ماشه نتیجه نقض مکرر تعهدات برجامی از سوی ایران بوده است. او با وجود پایان رسمی قطع‌نامه ۲۲۳۱، مدعی شد این قطع‌نامه تنها زمانی منقضی می‌شود که تضمین‌های معتبر درباره صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران ارائه شود. این مقام فرانسوی، بدون اشاره به حملات نظامی علیه ایران، ادعا کرد اجرانشدن تعهدات هسته‌ای از سوی تهران، تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است و تنها مسیر حل‌وفصل این پرونده را دیپلماسی دانست. او همچنین با استناد به ادعاهای آژانس، مدعی شد دسترسی‌نداشتن به برخی سایت‌ها و نامشخص‌بودن وضعیت ذخایر اورانیوم ۶۰ درصدی می‌تواند در صورت غنی‌سازی بیشتر، ظرفیت تولید چندین سلاح هسته‌ای را ایجاد کند.

نمایندگان دانمارک و آلمان نیز همسو با دیگر کشورهای اروپایی، نگرانی خود را از سطح و حجم غنی‌سازی ایران و کاهش همکاری با آژانس ابراز کردند. دانمارک ادعا کرد ذخایر اورانیوم ایران از هر کشور فاقد برنامه تسلیحات هسته‌ای بیشتر است و آلمان خواستار انتخاب رئیس کمیته تحریم‌های ۱۷۳۷ و آغاز به کار هیئت کارشناسان شد. نماینده آلمان مدعی شد احیای قطع‌نامه‌های شورای امنیت ابزاری برای تشویق تعامل سازنده است و هدف نهایی، جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و تضمین شفافیت است. در مجموع، کشورهای غربی در این نشست با تکیه بر تفسیر خود از قطع‌نامه ۲۲۳۱ و بدون پذیرش مسئولیت اقدامات گذشته، تلاش کردند بازگشت تحریم‌ها و فعال‌سازی سازوکارهای تنبیهی را هم‌زمان با ادعای حمایت از دیپلماسی، مشروع جلوه دهند؛ رویکردی که با انتقاد صریح روسیه و چین و مخالفت ایران مواجه شده است.

مانور واشنگتن روی کمیته ۱۷۳۷

همان‌طورکه پیش‌تر نیز اشاره شد، محور اصلی و دستور کار واقعی تلاش برای برگزاری نشست اخیر شورای امنیت، موضوعی بود که از سوی نماینده آمریکا به‌صراحت مطرح شد؛ یعنی احیای کمیته تحریم‌های ۱۷۳۷ به‌عنوان سازوکاری برای ایجاد یک مبنای حقوقی و سیاسی جهت شکل‌دهی به اجماع جهانی علیه ایران. در همین چارچوب، «جفری بارتوس» سفیر و معاون نمایندگی آمریکا در شورای امنیت، موضع واشنگتن را بر ضرورت تمرکز این شورا بر موضوع عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، به‌ویژه در ارتباط با ایران، استوار دانست. او ادعا کرد شورای امنیت همچنان متعهد به این مأموریت است و باید آن را ادامه دهد. نماینده آمریکا با استناد به گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره قطع‌نامه ۲۲۳۱ مدعی شد به‌جز برخی بندهای مشخص، این قطع‌نامه و ترتیبات اجرائی مرتبط با آن همچنان معتبر و لازم‌الاجراست.

بارتوس همچنین با تکیه بر سازوکار اسنپ‌بک، مدعی شد که شورای امنیت تصمیم گرفته است مجموعه‌ای از قطع‌نامه‌های پیشین علیه ایران، از جمله قطع‌نامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۸۳۵ و ۱۹۲۹ را مجدد فعال کند. به گفته او، هدف این قطع‌نامه‌ها و اقدامات مرتبط، واداشتن برنامه هسته‌ای ایران به پایبندی کامل به نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و شورای امنیت نمی‌تواند نسبت به فعالیت‌هایی که به‌زعم آمریکا خارج از چارچوب شفافیت بین‌المللی انجام می‌شود، بی‌تفاوت باشد. نماینده آمریکا همچنین اعلام کرد که پس از فعال‌سازی مکانیسم بازگشت تحریم‌ها، کمیته ۱۷۳۷ سازمان ملل دوباره فعال شده و ایالات متحده تلاش خواهد کرد این کمیته کارآمد باشد. با وجود تأکید بر این رویکرد فشارمحور، او مدعی شد واشنگتن همچنان راه‌حل مبتنی بر مذاکره را گزینه ترجیحی خود می‌داند.

پاسخ ایران چه بود؟

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل، در سخنانی مفصل و صریح، با برگزاری نشست اخیر این شورا درباره قطع‌نامه ۲۲۳۱ مخالفت قاطع ایران را اعلام کرد و مواضع تهران را از منظر حقوقی، سیاسی و دیپلماتیک تشریح کرد. او با همسویی کامل با مواضع روسیه و چین تأکید کرد که قطع‌نامه ۲۲۳۱ دارای بند خاتمه روشن و خوداجرا بوده و در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۵ به‌طورکامل منقضی شده است؛ بنابراین از آن تاریخ، شورای امنیت، دبیر کل و هیچ نهاد دیگری هیچ اختیار یا مأموریت حقوقی برای بررسی، گزارش‌دهی یا برگزاری نشست در این چارچوب ندارند. از نگاه ایران، ادامه طرح این موضوع ذیل دستور کار «عدم اشاعه» نقض آشکار آیین‌نامه شورای امنیت و سوءاستفاده از رویه‌ها و اختیارات این نهاد است.

نماینده ایران با قدردانی از مواضع اصولی روسیه، چین و برخی دیگر از اعضای شورا، آنچه را در نشست شاهد بود، نه اختلاف تفسیری مشروع، بلکه تحریف هدفمند قطع‌نامه ۲۲۳۱، انتشار عامدانه اطلاعات نادرست درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و تلاش سیاسی برای بهره‌برداری ابزاری از شورای امنیت توصیف کرد. ایروانی، «ریشه وضعیت کنونی را خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، عدم ایفای تعهدات تروئیکای اروپایی و در نهایت حملات نظامی آمریکا و اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای تحت پادمان ایران دانست»؛ اقداماتی که به گفته او نقض صریح منشور ملل متحد، اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و ضربه‌ای مستقیم به رژیم عدم اشاعه است. سفیر ایران تأکید کرد که توجیه این حملات با استناد به ماده ۵۱ منشور یا ادعای «تهدید قریب‌الوقوع» فاقد هرگونه مبنای حقوقی است و نمونه‌ای خطرناک از سوءاستفاده از حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود. او همچنین سکوت یا همراهی ضمنی کشورهای اروپایی با این اقدامات را نشانه فقدان مشروعیت آنها برای ادعای دفاع از عدم اشاعه دانست. در بخش دیگری از سخنانش، نماینده ایران یادآور شد که جمهوری اسلامی از سال ۱۹۷۰ عضو متعهد معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بوده و به دلایل حقوقی، اخلاقی و دکترینال، همواره سلاح‌های کشتار جمعی را مردود دانسته است.

او تصریح کرد با وجود تحریم‌ها، خرابکاری‌ها، ترور دانشمندان و حملات نظامی، برنامه هسته‌ای ایران هرگز به سمت اهداف نظامی منحرف نشده و تحت شدیدترین رژیم‌های راستی‌آزمایی آژانس قرار داشته است. به گفته او، استانداردهای دوگانه موجود، اعتبار نظام جهانی عدم اشاعه را به‌شدت تضعیف کرده است. سفیر ایران با اشاره به همکاری‌های اخیر تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از جمله یادداشت تفاهم امضاشده در قاهره و پیشنهادهای دیپلماتیک بعدی، گفت این تلاش‌ها عمدا نادیده گرفته شد و فرانسه و بریتانیا به‌جای دیپلماسی، مسیر تشدید تنش و فشار سیاسی را برگزیدند. وی ادعاهای مربوط به فعال‌سازی سازوکار اسنپ‌بک را نیز فاقد وجاهت حقوقی دانست و تأکید کرد کشورهای اروپایی به‌دلیل نقض تعهدات خود، اساسا صلاحیت توسل به این سازوکار را ندارند. در پایان، ایروانی ضمن تأکید دوباره بر پایان قطعی قطع‌نامه ۲۲۳۱ و خاتمه رسیدگی شورای امنیت به پرونده هسته‌ای ایران، تصریح کرد تهران همچنان به دیپلماسی واقعی و اصولی متعهد است، اما هرگز زیر فشار و اجبار تسلیم نخواهد شد. به گفته او، تنها مسیر احیای دیپلماسی، احترام کامل به حقوق ایران ذیل NPT، لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های متقابل در چارچوبی عادلانه و قابل راستی‌آزمایی است.

جدال لفظی نمایندگان ایران و آمریکا

در نشست اخیر شورای امنیت، جدال لفظی میان نمایندگان ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی در ایران بار دیگر شدت گرفت. «مورگان اورتگاس»، نماینده آمریکا، پس از سخنان سفیر ایران با تأکید بر اعتبار قطع‌نامه ۲۲۳۱ مدعی شد که تمرکز واشنگتن بر بازگرداندن تحریم‌ها و محدودیت‌های شورای امنیت است و این محدودیت‌ها باید دوباره اعمال شوند. او ضمن اعلام آمادگی آمریکا برای گفت‌وگوی رسمی با ایران، تأکید کرد که این مذاکرات باید مستقیم و معنادار باشد و به‌صورت علنی انجام نخواهد شد. اورتگاس در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه «هیچ غنی‌سازی نباید در ایران انجام شود»، ایران را به پذیرش پیشنهادهای دیپلماسی واشنگتن فراخواند. در پاسخ، سفیر ایران، ایروانی، اعلام کرد که کشورش از هرگونه مذاکره منصفانه و معنادار استقبال می‌کند، اما سیاست «غنی‌سازی صفر» مغایر حقوق ایران به‌عنوان عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است. او افزود که اصرار آمریکا بر این رویکرد نشان می‌دهد هدف آنها تحمیل پیش‌فرض‌های خود بر ایران است، نه دستیابی به گفت‌وگوی عادلانه. ایروانی تأکید کرد که ایران نه تحت فشار و ارعاب تسلیم می‌شود و نه اجازه می‌دهد در عرصه بین‌المللی مورد باج‌خواهی قرار گیرد. این مباحث، بار دیگر تضاد جدی دیدگاه‌های تهران و واشنگتن در موضوع هسته‌ای را در سطح شورای امنیت نمایان کرد.

وقتی صدای نشست شورای امنیت از نیویورک به تهران می‌رسد

گفته‌های ایروانی علاوه بر نیویورک حاشیه‌هایی در تهران هم به دنبال داشت. مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران، در جلسه علنی چهارشنبه مجلس، با انتقاد شدید از اظهارات نماینده ایران در سازمان ملل درباره آمادگی برای «مذاکره منصفانه» با آمریکا، آن را مغایر با سیاست‌های کلی نظام و قانون اساسی دانست. او تأکید کرد که چنین اظهاراتی پس از حملات و فشارهای آمریکا و درخواست برای «غنی‌سازی صفر» ایران، نوعی عقب‌نشینی و وادادگی محسوب می‌شود و استقلال ملت ایران را به خطر می‌اندازد. کوچک‌زاده خطاب به رئیس مجلس، از او خواست جلوی این اقدامات گرفته شود و هشدار داد که مردم گرانی و مشکلات اقتصادی را ناشی از همین رویکردها می‌دانند. او تصریح کرد که ایران نیازی به مذاکره با آمریکا ندارد و منافع و استقلال ملت ایران بر هر بحث دیگری اولویت دارد و نباید در عرصه بین‌المللی مورد تحمیل خواسته‌های آمریکا قرار گیرد. البته این حواشی فقط منحصر به بهارستان نبود بلکه در فضای مجازی هم درخواست برای پایان‌دادن به مأموریت ایروانی مطرح شد؛ کما اینکه مجتبی زارعی دیگر نماینده مجلس هم در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «برادر گرامی جناب دکتر عراقچی! الحمدلله امانت‌داری‌تان در سیاست خارجیِ نظام محرز است، اما اعلام نابهنگام آمادگی مذاکره با آمریکای جنایتکار خلاف شأن قدرت ملی است؛ راستی! مگر بنا نبود مأموریت جناب ایروانی در سازمان ملل پایان یابد؟ او حرف‌های خوب بلد است، اما قدرت تشخیصش کم است».

منبع خبر: اطلاعات انلاین

این خبر از سایت منبع نقل شده و پایگاه خبری زیرنویس در قبال محتوای آن مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا بررسی گردد.

«از کودکان در مراسمی دیگر پذیرایی می‌شود»؛ جمله ای شیک، اما ویرانگر ۲۹ آذر ۱۴۰۴

واکاوی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حذف کودکان از مراسم‌ها«از کودکان در مراسمی دیگر پذیرایی می‌شود»؛ جمله ای شیک، اما ویرانگر

ازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟ ۲۲ آذر ۱۴۰۴

تحلیل جامعه‌شناختی کاهش ازدواج و فرزندآوری در ایرانازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟

چهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی ۱۷ آبان ۱۴۰۴

لزوم تمرکز بر خدمت به جای زندگی خصوصیچهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی

زیرنویس را در شبکه‌های اجتماعی همراهتان داشته باشید