در سال‌های اخیر، سریال‌های شبکه نمایش خانگی ایران نه تنها از نظر داستان و محتوا، بلکه از حیث جزئیات بصری و طراحی شخصیت نیز شاهد نوآوری‌های قابل توجهی بوده‌اند. یکی از الگوهای جالب توجه، تکرار مدل موی چتری در میان شخصیت‌های زن است؛ الگوئی که به نظر می‌رسد بیش از یک انتخاب صرفاً زیبایی‌شناختی است […]

در سال‌های اخیر، سریال‌های شبکه نمایش خانگی ایران نه تنها از نظر داستان و محتوا، بلکه از حیث جزئیات بصری و طراحی شخصیت نیز شاهد نوآوری‌های قابل توجهی بوده‌اند. یکی از الگوهای جالب توجه، تکرار مدل موی چتری در میان شخصیت‌های زن است؛ الگوئی که به نظر می‌رسد بیش از یک انتخاب صرفاً زیبایی‌شناختی است و با هدف انتقال ویژگی‌های شخصیتی و خلق فضایی خاص برای مخاطب به کار گرفته می‌شود. بررسی چند نمونه‌ی اخیر نشان می‌دهد که این سبک مو در سریال‌ها، هم نماد رمزآلودگی و جذابیت است و هم نقش ارتباطی میان گذشته و حال شخصیت‌ها را ایفا می‌کند.

رها در «وحشی»: رمزآلود و جذاب

در فصل دوم سریال «وحشی»، رها با بازی نگار جواهریان، نسبت به فصل قبل تغییراتی جزئی در چهره و مدل مو داشته است. او که به گفته‌ی خودش نامزد دارد، در ملاقات با داوود (جواد عزتی) با موی چتری ظاهر شد؛ حالتی که در کنار چهره‌ی با نشاط و رفتار مبهمش، مرد داستان را به شک و تردید می‌اندازد. در اینجا، مدل موی چتری به‌عنوان ابزاری برای تقویت حس رمزآلودگی شخصیت رها عمل می‌کند و نشان می‌دهد که انتخاب ظاهری، می‌تواند ابزاری برای برجسته‌سازی ویژگی‌های روانشناختی شخصیت باشد.

موی چتری در سریال‌ها

نیلوفر در «هزار و یک شب»: پیوند با گذشته

موی چتری در سریال‌ها

در سریال «هزار و یک شب»، نیلوفر با بازی مینو آزرمگین که در رابطه‌ای عاشقانه با سروش است، برای نجات پدرش و در دیدار با سمیر (پرویز پرستویی) از مدل موی چتری استفاده می‌کند؛ سبکی شبیه مادر مرحوم خود که سمیر سال‌ها پیش عاشقش بود. این انتخاب نه تنها زیبایی بصری شخصیت را افزایش می‌دهد، بلکه با ایجاد پیوندی نمادین میان گذشته و حال، لایه‌های عاطفی و داستانی سریال را تقویت می‌کند. موهای چتری در اینجا حکم واسطه‌ای میان خاطره و تصمیم‌گیری‌های کنونی شخصیت را دارد.

موی چتری در سریال‌ها

تارا در «شغال»: بازیابی اعتماد به نفس

تارا با بازی سولماز حسینی در سریال «شغال»، پس از بی‌توجهی کامیار، برای بازیابی غرور و اعتماد به نفسش از مدل موی چتری استفاده کرد. این انتخاب ساده اما مؤثر، تمرکز مخاطب را بر تحول درونی شخصیت و تلاش او برای جذاب‌تر شدن و بازیابی اعتماد به نفس جلب می‌کند. در این نمونه، مدل موی چتری نه نماد راز و رمز، بلکه ابزار تقویت زیبایی و اعتماد به نفس شخصیت است.

موی چتری در سریال‌ها

میترا در «از یاد رفته»: عاشقانه و تأثیرگذار

میترا با بازی الهام اخوان در سریال «از یاد رفته»، یکی دیگر از شخصیت‌هایی است که از مدل موی چتری بهره برد. این انتخاب به ظاهر ساده، در نهایت باعث جلب توجه بهزاد (فرهاد اصلانی) و آغاز یک رابطه‌ی عاشقانه می‌شود. در اینجا نیز موی چتری، نقش ایجاد جذابیت بصری و القای حس معصومیت و نزدیک شدن شخصیت‌ها به یکدیگر را ایفا می‌کند.

موی چتری در سریال‌ها

تحلیل و جمع‌بندی

تکرار مدل موی چتری در سریال‌های نمایش خانگی، بیش از آنکه صرفاً یک روند مد باشد، ابزاری بصری برای بیان ویژگی‌های شخصیتی است. این مدل مو می‌تواند رمزآلودگی، ارتباط با گذشته، بازیابی اعتماد به نفس یا جذابیت عاشقانه را منتقل کند. نکته‌ی جالب این است که هر بازیگر و هر سریال، بسته به بافت داستان و جایگاه شخصیت، از مدل چتری برای تقویت روایت و برجسته‌سازی شخصیت استفاده می‌کند؛ انتخابی که نشان‌دهنده‌ی توجه دقیق طراحان لباس و گریم به جزئیات روانشناختی و بصری است. به این ترتیب، مدل موی چتری به یک ابزار روایی و نمادین در سریال‌های ایرانی تبدیل شده است.

منبع خبر: رکــنا

این خبر از سایت منبع نقل شده و پایگاه خبری زیرنویس در قبال محتوای آن مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا بررسی گردد.

«از کودکان در مراسمی دیگر پذیرایی می‌شود»؛ جمله ای شیک، اما ویرانگر ۲۹ آذر ۱۴۰۴

واکاوی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حذف کودکان از مراسم‌ها«از کودکان در مراسمی دیگر پذیرایی می‌شود»؛ جمله ای شیک، اما ویرانگر

ازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟ ۲۲ آذر ۱۴۰۴

تحلیل جامعه‌شناختی کاهش ازدواج و فرزندآوری در ایرانازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟

چهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی ۱۷ آبان ۱۴۰۴

لزوم تمرکز بر خدمت به جای زندگی خصوصیچهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی

زیرنویس را در شبکه‌های اجتماعی همراهتان داشته باشید