لاله صدیق، اولین زن اتوموبیلران ایران در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا در خصوص فعالیتهای کنونی خود گفت: در حال حاضر مربی رشته موتورسواری و اتومبیلرانی و در عین حال خودم نیز در رشته موتورسواری فعالیت دارم. طی سالیانی که در این رشته ورزشی حضور داشتهام و همچنین با گذراندن دورههای تخصصی در خارج […]

لاله صدیق، اولین زن اتوموبیلران ایران در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا در خصوص فعالیتهای کنونی خود گفت: در حال حاضر مربی رشته موتورسواری و اتومبیلرانی و در عین حال خودم نیز در رشته موتورسواری فعالیت دارم. طی سالیانی که در این رشته ورزشی حضور داشتهام و همچنین با گذراندن دورههای تخصصی در خارج از ایران، این فرصت برای من فراهم شد که به عنوان یکی از مربیان فدراسیون نیز ایفای نقش کنم. در حال حاضر، به عنوان نایب رئیس کمیته آموزش فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری مشغول به فعالیت هستم.
وی ادامه داد: سابقه حضور حرفهای من در این رشته و تجربیات قهرمانی که در اتومبیلرانی داشتهام، تاثیر زیادی در حوزه آموزش، چه برای بانوان و چه برای آقایان داشته است. با توجه به اینکه رشته ورزشی ما به طور مستقیم با یک وسیله ورزشی مبتنی بر تکنولوژی روز سروکار دارد، آموزش صرفا به مهارتهای بدنی و فنی محدود نمیشود. ما موظف هستیم علاوه بر پرورش ورزشکاران به عنوان راننده حرفهای، آنها را با دانش روز برای آمادهسازی وسیله رقابت نیز آشنا کنیم و تحت آموزشهای تخصصی قرار دهیم. در همین راستا، از متخصصان و افرادی که در حوزههای مختلف دانش فنی اتومبیلرانی فعالیت دارند نیز برای بخش آموزشی استفاده میکنیم.
نایب رئیس کمیته آموزش فدراسیون اتومبیلرانی گفت: آموزشهای میدانی که شامل مهارتها، قواعد و قوانین مسابقات و رقابتهاست، در قالب دورههای آموزشی از سطح مبتدی، متوسط تا حرفهای ارائه میشود. همچنین پکیجهای آموزشی ویژهای برای رانندگانی طراحی شده که مراحل مختلف آموزشی را پشت سر گذاشتهاند و صرفا قصد دارند آموزشهای رقابتی و مسابقهای دریافت کنند. این گروه نیز به طور کامل تحت پوشش برنامههای آموزشی قرار میگیرند.
وی در مورد میزان حضور بانوان در این رشته گفت: حضور بانوان در رشته اتومبیلرانی و موتورسواری همچنان کمرنگ است. البته در رشته موتورسواری، به دلیل هزینههای کمتر، تعداد متقاضیان بانوی بیشتری وجود دارد اما در اتومبیلرانی، بانوان علاقهمند انگشتشمار هستند. ما تلاش میکنیم در آموزشهای حرفهای، سطح مهارتی آنها را به حدی ارتقا دهیم که بتوانند در رقابتها بدرخشند و از حمایتهای مالی اسپانسرها نیز بهرهمند شوند.
صدیق در پاسخ به پرسشی درباره مسیر توسعه حضور بانوان و اینکه چه اقداماتی برای افزایش مشارکت آنها انجام شده یا میتوان انجام داد، گفت: دغدغه اصلی من پس از سالها رقابت در این رشته در کنار آقایان، این بوده که این پیام را منتقل کنم که هیچ رشته ورزشیای مختص زنان یا مردان نیست. ورزش متعلق به همه انسانهاست و هر فردی که توانمندی فیزیکی و فکری لازم را داشته باشد و به رقابت علاقهمند باشد، میتواند در هر رشتهای که متناسب با تواناییهایش است حضور پیدا کند و رقابت کند.
وی ادامه داد: پس از گذشت سالها و با توجه به جا افتادن حضور بانوان در رشته اتومبیلرانی و موتورسواری در ایران، احساس میکنم آن هدف و شعاری که برای حضور مستمر خودم در بیش از دو دهه فعالیت در این رشته داشتم، تا حد زیادی محقق شده است. تمام تلاشم را به کار میگیرم تا ورزشکارانمان را برای رقابتهای برونمرزی آماده کنیم و امیدوارم شاهد درخشش هرچه بیشتر بانوان در این عرصه باشیم.
اولین اتوموبیلران زن ایران درباره وجود استعدادهای مشابه و امکان تداوم فعالیت آنها توضیح داد: واقعیت این است که در این رشته ورزشی، المانهای متعددی برای موفقیت یک ورزشکار وجود دارد و به همین دلیل، به ندرت پیش میآید فردی وارد این رشته شود و بتواند برای مدت طولانی در آن ادامه دهد. بانوانی بودهاند که وارد این رشته شدهاند، در مسابقات شرکت کردهاند و حتی به سکو نیز رسیدهاند اما به دلیل شرایط سخت، هزینههای بالا، ماهیت دشوار این رشته و چالشهای روحی و روانی که نیازمند آمادگی بالایی است، معمولا نتوانستهاند حضور خود را در بلندمدت حفظ کنند. در حال حاضر، خانمی را نمیشناسم که به اندازه سالهایی که من در این رشته حضور داشتهام، به صورت مستمر فعالیت کرده باشد.
وی تاکید کرد: امیدوارم بتوانیم علاقهمندان و ورزشکاران حرفهای این رشته را بیشتر حفظ کنیم. تحقق این هدف نیازمند حمایت همه جانبه فدراسیون و همچنین حمایتهای مالی اسپانسرهاست.
صدیق در پاسخ به پرسشی درباره مهمترین چالشهای حضور یک بانوی ورزشکار در این رشته، به ویژه در ابتدای ورود، گفت: در آغاز فعالیت من، مهمترین چالش، مسائل فرهنگی بود. در آن زمان، فرهنگ عمومی کشور هنوز پذیرای این موضوع نبود که یک خانم بتواند راننده مسابقهای باشد، آن هم رانندهای توانمند و رقیبی جدی برای آقایان. این موضوع در ابتدای مسیر، بزرگترین مانع برای من بود.
اما پس از گذشت سالها و با تثبیت حضور من در مسابقات و ورود شاگردانم به رشتههای مختلف موتورسواری و اتومبیلرانی، این چالش فرهنگی تا حد زیادی برطرف شده است. در حال حاضر، بزرگترین چالش، هزینههای بالای این رشته ورزشی است، موضوعی که تقریبا در تمام رشتههایی که با وسیله ورزشی سروکار دارند وجود دارد. امیدواریم با بهبود شرایط اقتصادی کشور، رونق بیشتری در رشته ورزشی ما ایجاد شود و زمینه فعالیت و پیشرفت برای ورزشکاران، به ویژه بانوان، بیش از پیش فراهم شود.
انتهای پیام/
این خبر از سایت منبع نقل شده و پایگاه خبری زیرنویس در قبال محتوای آن مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا بررسی گردد.
واکاوی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حذف کودکان از مراسمها«از کودکان در مراسمی دیگر پذیرایی میشود»؛ جمله ای شیک، اما ویرانگر
تحلیل جامعهشناختی کاهش ازدواج و فرزندآوری در ایرانازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج میکنند؟
لزوم تمرکز بر خدمت به جای زندگی خصوصیچهرههای مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی
































