🚗 جهش ادامهدار در بازار خودرو / کارشناسان هشدار میدهند: «فنر قیمتها تازه رها شده است!» ۰ پسندیدم بازدید:۱۳۱ صد آنلاین |در هفتههای اخیر، بازار خودرو تحتتاثیر رشد نرخ دلار و کاهش عرضه خودرو، وارد فاز افزایشی تازهای شده است؛ روندی که کارشناسان آن را ادامهی طبیعی تورم انباشته و سیاستهای سرکوب قیمتی میدانند. به […]
🚗 جهش ادامهدار در بازار خودرو / کارشناسان هشدار میدهند: «فنر قیمتها تازه رها شده است!»
۰ پسندیدم
بازدید:۱۳۱
صد آنلاین |در هفتههای اخیر، بازار خودرو تحتتاثیر رشد نرخ دلار و کاهش عرضه خودرو، وارد فاز افزایشی تازهای شده است؛ روندی که کارشناسان آن را ادامهی طبیعی تورم انباشته و سیاستهای سرکوب قیمتی میدانند.
به گزارش صدآنلاین، قیمتها در بازار خودرو طی آذرماه بهویژه در مدلهای پرتقاضا جهشی محسوس داشته و سطح عمومی قیمتها در برخی موارد بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش نشان میدهد.
🔹 انتظار انتقال تورم ۶۰ درصدی به بازار خودرو کاملاً منطقی است
مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو، در گفتوگو با تجارتنیوز گفته است:
«از ابتدای پاییز شاهد روندی هستیم که متاسفانه همچنان ادامه دارد؛ افزایش شدید قیمت خودرو در کنار افت مداوم قدرت خرید مصرفکننده.»
او با اشاره به تورم ۶۰ درصدی اقلام روزمره افزود:
«انتقال این تورم به بازار خودرو کاملاً طبیعی است و همین اتفاق افتاده. حتی انتظار میرود اثر آن در هفتههای آینده نیز ادامه یابد.»
🔹 خودرو از نرخ ارز عقب مانده است / فاصله ۳۰ تا ۳۵ درصدی هنوز پابرجاست
فرزانه تأکید میکند که نمیتوان علت گرانی را فقط در عرضه و تقاضا جستوجو کرد؛
بهگفته او، «در دو سال گذشته قیمت خودرو بهطور میانگین بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از رشد واقعی نرخ دلار عقبمانده و جهش اخیر فقط بخشی از این فاصله را جبران کرده است.»
به همین دلیل، ادامه روند افزایشی قیمتها در دی و بهمنماه چندان دور از انتظار نیست.
🔹 تشدید معاملات در آستانه بازار شب عید
با نزدیک شدن به بازار شب عید، کارشناسان احتمال میدهند رفتار قیمتی در بخش خودرو شدت بیشتری بگیرد.
فرزانه میگوید: «جهش یکماهه اخیر فقط شروع یک فاز جدید است و در دیماه هم میتوان انتظار افزایش تدریجی را داشت.»
🔹 افزایش ثبتنامها با وجود ریسکهای بازار
این کارشناس خبر داده که حجم ثبتنام خودروهای داخلی و وارداتی با رشد قابلتوجهی روبهرو بوده است.
او توضیح میدهد:
«افزایش پولهای خرد در دست مردم و جذب آن به سمت خودروهای داخلی، در کنار ثبتنام خودروهای وارداتی از سوی اقشار ثروتمند، نشان میدهد خودرو همچنان ماهیت سرمایهای خود را حفظ کرده است.»
🔹 خودرو؛ همچنان دارایی سرمایهای ایرانیها
در حالیکه در اغلب کشورها خودرو یک کالای مصرفی محسوب میشود، در ایران خودرو هنوز ابزار حفظ ارزش دارایی است.
فرزانه میافزاید:
«بازدهی خودرو نسبت به طلا یا دلار پایینتر است، اما برای بخش زیادی از جامعه همچنان گزینهای جذاب برای سرمایهگذاری به شمار میآید.»
🔹 انتقاد از سیاست قیمتگذاری دستوری / «فنر قیمتها» در حال رها شدن است
فرزانه یکی از اصلیترین دلایل نابسامانی را فریز دستوری قیمتها میداند و هشدار میدهد:
«اداره آزمایشگاهی بازار خودرو باعث شده فنر قیمتها فشرده شود و حالا با شدت رها گردد.»
او تأکید میکند: اگر آزادسازی تدریجی قیمتها در مسیر منطقی انجام میشد، «افزایشها آرام و قابل پیشبینی بود، نه شوکآور و التهابزا.»
🔹 کف قیمت ۷۰۰ میلیونی در بازار آزاد
به گفته این تحلیلگر، اکنون قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما به حدود ۱/۵ میلیارد تومان و کف قیمت در بازار آزاد به حدود ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است؛ عددی که بازار خودرو را از کالای مصرفی به بازار سرمایهای دوم کشور پس از مسکن تبدیل کرده است.
📈 تحلیل خبرنگار اقتصادی صدآنلاین
بازار خودرو در زمستان ۱۴۰۴ وارد مرحله تازهای شده است؛ تورم بالفعل، محدودیت عرضه، رشد دلار و سیاستهای معوق قیمتی، چهار نیروی اصلیاند که در کنار هم «فنر قیمتی خودرو» را فعال کردهاند.
با تداوم روند فعلی، کارشناسان پیشبینی میکنند اینکه در ماههای پایانی سال خبری از کاهش محسوس قیمتها در بازار خودرو باشد، دور از واقعیت است.
این خبر از سایت منبع نقل شده و پایگاه خبری زیرنویس در قبال محتوای آن مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا بررسی گردد.
تحلیل جامعهشناختی کاهش ازدواج و فرزندآوری در ایرانازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج میکنند؟
لزوم تمرکز بر خدمت به جای زندگی خصوصیچهرههای مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی
به بهانه روز جهانی عصای سفیددیده نشدن رنج نابینایی/وقتی «عصای سفید» هم قربانی گزارشدهی میشود






































