اگر تا به حال آرزوی پرواز از بالای ترافیک در مسیر رفت‌وآمد روزانه‌تان را داشته‌اید، این رویا به‌زودی می‌تواند محقق شود؛ چرا که «اولین خودرو پرنده جهان» رسماً وارد مرحله تولید شده است. خودرو Alef Model A Ultralight برای برخاستن از زمین، از هشت ملخ پنهان که در صندوق عقب و کاپوت جلو قرار گرفته‌اند […]

اگر تا به حال آرزوی پرواز از بالای ترافیک در مسیر رفت‌وآمد روزانه‌تان را داشته‌اید، این رویا به‌زودی می‌تواند محقق شود؛ چرا که «اولین خودرو پرنده جهان» رسماً وارد مرحله تولید شده است.

خودرو Alef Model A Ultralight برای برخاستن از زمین، از هشت ملخ پنهان که در صندوق عقب و کاپوت جلو قرار گرفته‌اند استفاده می‌کند و می‌تواند در هر زمان به پرواز درآید. وقتی پرواز به پایان می‌رسد، این خودرو پیشرفته با قیمت حدود ۲۶۰ هزار یورو به‌راحتی فرود می‌آید و درست مثل یک خودرو معمولی روی جاده حرکت می‌کند.

بعد از بیش از یک دهه توسعه، شرکت آمریکایی Alef Aeronautics بالاخره اعلام کرده که اولین مشتریان به‌زودی خودروهای پرنده خود را دریافت خواهند کرد. این خودروهای پیشرفته به‌صورت دستی در کارخانه شرکت در سیلیکون ولی، کالیفرنیا، مونتاژ می‌شوند. با این حال، Alef Aeronautics می‌گوید که هر خودرو نیاز به چند ماه کار تخصصی دارد تا به صورت ایمن مورد استفاده قرار گیرد.

خودرو پرنده

اولین نمونه‌های تولید شده را تنها به تعداد محدودی از مشتریان می‌دهند تا خودروها را در شرایط واقعی آزمایش کنند. عرضه محدود و تدریجی خودروها به شرکت اجازه می‌دهد تا قبل از تولید انبوه، مشکلات احتمالی را شناسایی و اصلاح نماید. جیم دوخوونی، مدیرعامل Alef Aeronautics می‌گوید:

خوشحالیم که تولید اولین خودرو پرنده طبق برنامه آغاز شده است.

تیم ما سخت تلاش کرد تا جدول زمانی تعیین‌شده را رعایت کند، چون می‌دانیم مردم منتظر هستند. سرانجام توانستیم تولید را به جریان بیندازیم.

برخلاف تاکسی‌های پرنده که وابسته به فرودگاه یا ورتی‌پورت (فرودگاه تخصصی برای وسایل عمودپرواز) هستند، Alef Aeronautics می‌گوید خودرو آن‌ها اولین خودرو پرنده واقعی است که می‌تواند علاوه بر حرکت روی جاده، پرواز کند.

خودرو پرنده

مدل A هم روی جاده اجازه تردد دارد و هم می‌تواند با سیستم الکتریکی برخاست و فرود عمودی (eVTOL) بدون بال پرواز کند. روی زمین، مدل A دقیقاً مانند یک خودرو برقی معمولی است؛ به لطف چهار موتور کوچک در هر چرخ. صندلی راننده همچنین توسط ملخ‌های قدرتمندی احاطه شده که نیروی کافی برای پرواز با سرعت حدود ۱۷۵ کیلومتر در ساعت فراهم می‌کنند.

بدنه‌ شبکه‌ای از الیاف کربن، به ابعاد حدود پنج متر در دو متر، اجازه می‌دهد هوا از خودرو رد شود و در عین حال تیغه‌های در حال چرخش را به صورت ایمن پوشش می‌دهد. شرکت می‌گوید خودرو برای خلبان و یک سرنشین دیگر جا دارد و برد آن ۳۲۱ کیلومتر روی زمین و ۱۷۵ کیلومتر در هوا خواهد بود. جیم دوخوونی می‌گوید این خودرو برای عموم مردم طراحی شده و کار با آن نسبتاً ساده است؛ یادگیری آن هم تنها حدود پانزده دقیقه طول می‌کشد.

Model A Ultralight که به‌زودی در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت، نسخه‌ای ساده‌تر و آزمایشی از مدل اصلی Model A است. کل خودرو تنها ۳۸۵ کیلوگرم وزن دارد، بنابراین می‌تواند به‌عنوان یک خودرو فوق‌سبک با سرعت پایین طبقه‌بندی شود؛ یک رده قانونی برای وسایل نقلیه کوچک برقی مانند گلف‌کارت‌.

این بدان معناست که خودرو روی جاده‌های عمومی با سرعت حداکثر ۴۰ کیلومتر در ساعت حرکت خواهد کرد، هرچند توانایی حرکت با سرعت بیشتر را دارد. پس از دریافت گواهی صلاحیت پروازی از اداره فدرال هوانوردی (FAA) در سال ۲۰۲۳، شرکت Alef Aeronautics اکنون بیش از یک دهه پس از تأسیس، به تحقق واقعی مدل A نزدیک‌تر شده است. شرکت می‌گوید که تاکنون ۳٬۵۰۰ پیش‌سفارش دریافت کرده که مجموعاً ارزشی بیش از ۹۰۰ میلیون یورو دارد. با این حال، همچنان انتظار نداشته باشید که خودروهای پرنده سبک در آسمان پرواز کنند.

Alef Aeronautics می‌گوید مشتری‌های اولیه صرفاً مجاز هستند که از خودروهای پرنده خود در شرایط فوق‌العاده کنترل‌شده بهره ببرند. شرکت همچنین اضافه می‌کند که هر مشتری قبل از پرواز نیاز به آموزش در زمینه رعایت قوانین و نگهداری خودرو خواهد داشت. تولید هر خودرو ترکیبی از مراحل صنعتی، رباتیک و کار دستی است و هر قطعه با دقت آزمایش می‌شود و پروازهای آزمایشی متعددی روی آن انجام می‌گیرد.

جیم دوخوونی پیش‌تر گفته بود که قصد دارد ایده‌های علمی–تخیلی را به واقعیت تبدیل کند و خودروی پرنده‌ای بسازد که در زمان تولید انبوه، قیمت آن حدود ۲۸ هزار یورو باشد. در نهایت، Alef Aeronautics می‌گوید که فرآیند تولید مدل A در ابعاد کامل به‌طور خودکار انجام خواهد شد، اما فعلاً تنها تعداد محدودی از آن قابل تولید است.

منبع خبر: روزیاتو

این خبر از سایت منبع نقل شده و پایگاه خبری زیرنویس در قبال محتوای آن مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا بررسی گردد.

ازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟ ۲۲ آذر ۱۴۰۴

تحلیل جامعه‌شناختی کاهش ازدواج و فرزندآوری در ایرانازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟

چهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی ۱۷ آبان ۱۴۰۴

لزوم تمرکز بر خدمت به جای زندگی خصوصیچهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی

زیرنویس را در شبکه‌های اجتماعی همراهتان داشته باشید