شایانیوز– مسجد امیرچخماق یکی از پرجاذبهترین بناهای تاریخی یزد است و نماد هنر و معماری، تاریخ، حکمت، عرفان و فرهنگ شهری در دل کویر به شمار میآید. این مسجد بخشی از مجموعه میدان امیرچخماق است که در قرن پانزدهم میلادی احداث شد و طی قرنها بارها بازسازی، توسعه و تکمیل شده است. موقعیت، زمینه تاریخی و […]
شایانیوز– مسجد امیرچخماق یکی از پرجاذبهترین بناهای تاریخی یزد است و نماد هنر و معماری، تاریخ، حکمت، عرفان و فرهنگ شهری در دل کویر به شمار میآید. این مسجد بخشی از مجموعه میدان امیرچخماق است که در قرن پانزدهم میلادی احداث شد و طی قرنها بارها بازسازی، توسعه و تکمیل شده است.
![]()
موقعیت، زمینه تاریخی و اهمیت فرهنگی
این مسجد در جنوب میدان امیرچخماق قرار دارد؛ میدانی وسیع در قلب یزد که از دیرباز به عنوان مرکز اجتماعی برای اجرای مناسک جمعی شناخته میشده است. بناهای این مجموعه از جمله مسجد، تکیه، بازار، کاروانسرا، حمام، انبار آب و ساختمانهای جانبی دیگر در مجموع نشان دهنده مجموعهای واحد از کارکردهای دینی، اجتماعی، اقتصادی و شهری است.
ساخت مسجد به فرمان جلالالدین امیرچخماق شامی در دوره تیموری آغاز شد و بخش اصلی آن تا ۱۴۳۸ میلادی به پایان رسید؛ او نقش مهمی در آبادانی یزد ایفا کرد و با مشارکت همسرش، ستی فاطمه خاتون، ترکیبی از فضاهای عبادی، تجاری و عمومی را در مجموعهای منسجم ایجاد نمود.
این بنا از نظر تاریخی نه تنها یکی از کهنترین و مهمترین مساجد یزد است، بلکه دومین مسجد بزرگ و شاخص این شهر پس از مسجد جامع یزد محسوب میشود و از لحاظ معماری، تاریخی و معنوی جایگاه برجستهای دارد.
![]()
سبک معماری
معماری مسجد امیرچخماق نمونهای برجسته از معماری تیموری است؛ سبک و فرمهایی که در قرنهای ۱۴ و ۱۵ میلادی در بخشهای وسیعی از ایران و آسیای مرکزی شکل گرفت و به استفاده هوشمندانه از آجر، کاشی و فرمهای هندسی پیچیده مشهور است.
این دوره به توسعه هنر اسلامی، تلفیق تزئینات موزائیکی و مهارتهای آجرکاری شناخته میشود. نمای سهطبقه با طاقهای فرورفته و تقارن دقیق، نه فقط جلوهای زیباشناسانه دارد بلکه نشاندهنده درک عمیق از تعادل بصری و ریتم هندسی در معماری اسلامی است.
ساختمان مسجد با آجر، گچ و کاشیهای رنگی ساخته شده و عمده تزئینات آن شامل کاشیکاریهای نفیس، مقرنس، خطوط کوفی و ثلث و نقوش هندسی پیچیده است که در سراسر نما و عناصر داخلی دیده میشود. تزئیناتی که علاوه بر جلوه بصری، نشاندهنده پیوند میان هنر اسلامی و سنتهای ایرانی در معماری این دوره هستند.
![]()
نمای بیرونی و سردر ورودی
نمای بیرونی مسجد با حجرهها و طاقهای سه طبقهٔ فرو رفته متقارن و دو مناره بلند یکی از جذابترین و منحصربهفردترین جلوههای بصری را ارائه میدهد. این نما در نور غروب و شب با نورپردازی چشمنواز، جلوهای از هارمونی نور و سایه فراهم میآورد که بینندگان را به تأمل بر میانگیزد و در مراسم شبانه با نورپردازیاش، فضایی نمادین از هارمونی میان جهان مادی و معنوی ایجاد میکند.
این نورپردازی خاص تبدیل به صحنهای بصری میشود که معماری را به احساس و تجربه انسانی پیوند میدهد و یکی از شاخصههای این مسجد است که آن را از یک بنای ایستا به فضایی زنده با تجربههای بصری و اجتماعی تبدیل میکند؛ و در گزارشهای بازدیدکنندگان مورد اشاره قرار دارد.
سردر ورودی مسجد با کتیبههای تزئینی به خط نسخ و نقشهای موزائیکی پوشیده شده که هم یادآور ارزش معنوی بناست و هم بهعنوان آثار خوشنویسی اسلامی اهمیت دارد.
![]()
گنبد و منارهها
گنبد مسجد با کاشی فیروزهای و کتیبههای کوفی تزئین شده که علاوه بر نقش تزئینی، حامل پیامهایی نمادین است: رنگ فیروزهای اشارهای به آسمان و جستن انسان به سوی متعالیات و کتیبههای کوفی به شکل ادبی و معنوی، پیوندی مستقیم میان مکان عبادتی و عنصر آسمان برقرار میکنند. این نوع استفاده از رنگ و خط در دوره تیموری بسیار رایج بود و معماران آن دوره با درک فلسفی از فضا، ارتباط میان زمین و آسمان را در نمای بنا تقویت میکردند.
منارههای دوگانه نمایشگر تقارن، وحدت و تأکید بر ارتفاع و دید شهری هستند و در کنار نقششان در اذان و اعلام وقت نماز، نمادهای بصری برجسته میدان نیز هستند.
![]()
فضاهای داخلی
مسجد امیرچخماق علاوه بر فضای اصلی نمازخانه، شامل دو سالن مجزا است که یکی مخصوص فصل تابستان و دیگری برای زمستان طراحی شدهاند؛ طراحیای که نشاندهنده درک عمیق معماران سنتی از اقلیم کویری یزد و توجه به مدیریت دما و تهویه طبیعی در بناهاست.
فضاهای داخلی مسجد با الگوهای هندسی منظم، مقرنسکاری و موزاییکهای پیچیده تزئین شدهاند؛ عناصری که علاوه بر زیبایی بصری، واجد معنایی فلسفی در هنر اسلامی هستند. ساختارها اغلب به گونهای طراحی شدهاند که ذهن را به تفکر درباره وحدت، نظم کیهانی و یگانگی برانگیزند؛ و این چیزی فراتر از یک طراحی صرفاً تزئینی است: الگوهای هندسی در معماری اسلامی بهعنوان ابزاری برای بیان وحدت در کثرت شناخته میشوند، یعنی همان مفهومی که در فلسفه عرفانی و هنر اسلامی محوریت دارد.
![]()
مسجدی در چارچوب یک مجموعه
مسجد امیرچخماق بخشی از مجموعه گستردهتری است و در کنار آن بخشهای متعدد دیگری وجود دارد:
تکیه امیرچخماق: ساختمانی چندطبقه که نقش مهمی در آیینهای دینی و آیینهای عزاداری دارد و در ماه محرم، مراسم «نخلگردانی» در این میدان برگزار میشود.
بازار حاجی قنبر: بازاری تاریخی و اقتصادی که مرکز تجارت و صنایع دستی یزد بوده و هنوز بخشهایی از آن پابرجاست.
خانقاه، حمام تاریخی و مخزن آب: بناهایی که نشاندهنده سبک زندگی عمومی، بهداشت و مدیریت منابع آبی در شرایط کویری هستند.
بقعه ستی فاطمه خاتون: مقبره همسر امیرچخماق با گنبد کاشیکاری فیروزهای که ارزش تاریخی و معماری مستقل دارد.
![]()
نقش فرهنگی و اجتماعی
مسجد امیرچخماق پس از چند قرن، همچنان فعال است و در ایام مذهبی، به ویژه محرم و صفر، نقش مرکزی در برگزاری آئینهای عزاداری و اجتماعات دینی ایفا میکند.
میدان پیرامون آن یک «مرکز شهری زنده» و محل بازار و مبادلات اجتماعی است. قرارگیری بنا در مرکز میدان، حضور بازار حاجی قنبر و مراکز اجتماعی دیگر در کنار آن، نشان میدهد که معماری و برنامهریزی شهری در یزد به گونهای طراحی شده بوده که عبادت، زندگی اقتصادی، مراسم مذهبی، مناسک عمومی و تعاملات اجتماعی در هم تنیده باشند؛ روشی که به گفته متخصصان معماری اسلامی در دورههای اوج هنر و شهرسازی ایران بسیار رایج بود.
مسجد امیرچخماق در ۷ دسامبر ۱۹۳۵ در فهرست ملی آثار تاریخی ایران ثبت شده و تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد اما تلاش چشمگیری برای حفاظت، احیا و بازسازی بنا و فضاهای داخلی صورت نمیگیرد تا این میراث کهن برای نسلهای آینده باقی بماند….
![]()
این خبر از سایت منبع نقل شده و پایگاه خبری زیرنویس در قبال محتوای آن مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا بررسی گردد.
واکاوی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حذف کودکان از مراسمها«از کودکان در مراسمی دیگر پذیرایی میشود»؛ جمله ای شیک، اما ویرانگر
تحلیل جامعهشناختی کاهش ازدواج و فرزندآوری در ایرانازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج میکنند؟
لزوم تمرکز بر خدمت به جای زندگی خصوصیچهرههای مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی







































