شهاب مناجاتی – روزنامه اطلاعات| دولت تصمیمگرفته منابع درآمدی جدید حاصل از تعیین نرخ سوم بنزین و همچنین حذف ارز ترجیحی واردات برنج و روغن و سایر کالاهای اساسی را صرف تقویت اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک اقشار آسیبپذیر کند. این راهبرد اگرچه رافع تمام تبعات تورمی ناشی از بالارفتن قیمت بنزین و گرانی ارز واردات مایحتاج […]

شهاب مناجاتی – روزنامه اطلاعات| دولت تصمیمگرفته منابع درآمدی جدید حاصل از تعیین نرخ سوم بنزین و همچنین حذف ارز ترجیحی واردات برنج و روغن و سایر کالاهای اساسی را صرف تقویت اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک اقشار آسیبپذیر کند.
این راهبرد اگرچه رافع تمام تبعات تورمی ناشی از بالارفتن قیمت بنزین و گرانی ارز واردات مایحتاج اساسی نیست، اما تا حد زیادی نیازمندترین قشر جامعه را در برابر نوسان قیمت کالاهای اساسی واکسینه میکند.
کالابرگ الکترونیک در واقع جایگزینی دیجیتال برای یارانه نقدی یا کوپنهای قدیمی است. دولت از طریق کارت یا اپلیکیشن، اعتبار مشخصی برای خرید کالاهای اساسی (مثل روغن، برنج، لبنیات و…) در اختیار دهکهای کم درآمد میگذارد. این اعتبار معمولا فقط در خرید کالاهای مشخص قابل استفاده است ولی سبد درنظر گرفته شده برای استفاده از این اعتبار الکترونیک، مهمترین اقلام غذایی خانوار را شامل می شود.
از طرف دیگر، اجرای این شیوه حمایتی علاوه بر هدایت یارانهها بهسمت کالاهای ضروری بهجای پرداخت نقدی، موجب کاهش ناکارآمدیها و فساد در توزیع یارانه میشود. این راهبرد همچنین از مسیر تراکنش های خرید و رفتار مصرف کنندگان، داده های شفافی برای مجریان طرح و برنامه ریزان بالادست فراهم می کند.
اینک اغلب اقتصاددانان، حتی آنان که مخالف اصلاحات قیمتی دولت هستند، معتقدند که تخصیص اعتبار خرید کالاهای اساسی به اقشار آسیب پذیر موجب کاهش فشار تورمی بر کالاهای پرمصرف در بازار میشود. همچنین با اجرای این راهبرد خانوارهای کمدرآمد در خرید مواد غذایی حیاتی دچار مشکل کمتری میشوند.
علاوه بر موارد فوق، حمایت اعتباری دولت از اقشار آسیب پذیر، از اتلاف منابع در کالاهای غیرضروری یا لوکس جلوگیری می کند.
با این وجود نمیتوان انکار کرد که اتکای صرف به این راهبرد برای حمایت از معیشت دهکهای پایین جامعه اثر محدود روی سایر هزینه خانوارها دارد. کالابرگ الکترونیک فقط برای تأمین چند قلم کالای خاص کاربرد دارد و اثر تورمی در سایر نیازهای خانواده نظیر مسکن، بهداشت، حملونقل، پوشاک و… را از بین نمیبرد.
تأمین اقلام اساسی خانوار از طریق کالابرگ الکترونیک همچنین به دلیل وابستگی کامل به زیرساختهای نرم افزاری در هنگام قطع یا اختلال در سامانهها ممکن است نارضایتی ایجاد کند.
یکی دیگر از آثار منفی اتخاذ چنین راهبردی به نحوه انتخاب خانوارهای هدف بر میگردد.
دولت از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر ۶.۵ میلیون خانوار را از دریافت یارانه نقدی حذف کرده و این رقم احتمالا تا پایان امسال به ۱۰ میلیون خانوار خواهد رسید.
بدیهی است تخصیص اعتبار خرید کالاهای اساسی از طریق کالابرگ الکترونیک می تواند میان مردم احساس تبعیض اجتماعی ایجاد کند.
یکی دیگر از آثار منفی اتکای دولت به چنین راهبردی، غفلت از اصلاح ساختار اقتصاد تورم زاست.دولت اگر مطمئن شود که اقشار آسیبپذیر را به شیوه اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک حمایت میکند، انگیزه اصلاح سیاستها و ساختارهای موّلد تورم را از دست میدهد و به همان فرجامی مبتلا میشود که اکنون در اقتصاد ایران به تشدید تورم مزمن دامن زده است.
در مجموع به نظر میرسد، برنامه تخصیص اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک در کوتاهمدت میتواند سپر حمایتی در برابر تورم برای خانوادههای کمدرآمد باشد، اما در بلندمدت اگر همراه با تولید، کنترل تورم و اصلاح نظام توزیع نباشد، اثر پایداری نخواهد داشت .
این خبر از سایت منبع نقل شده و پایگاه خبری زیرنویس در قبال محتوای آن مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا بررسی گردد.
تحلیل جامعهشناختی کاهش ازدواج و فرزندآوری در ایرانازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج میکنند؟
لزوم تمرکز بر خدمت به جای زندگی خصوصیچهرههای مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی
به بهانه روز جهانی عصای سفیددیده نشدن رنج نابینایی/وقتی «عصای سفید» هم قربانی گزارشدهی میشود







































