به گزارش روزپلاس، با نزدیک شدن به سال ۲۰۲۶، دنیای فرمول یک خود را برای اجرای مجموعه جدیدی از قوانین آماده میکند که هدف آنها افزایش هیجان رقابت، پایداری محیطزیستی و البته کاهش فاصله میان تیمهاست. گزارشها نشان میدهد که این تغییرات فراتر از اصلاحات جزئی بوده و یک بازنگری کلی در ساختار خودروها محسوب […]

به گزارش روزپلاس، با نزدیک شدن به سال ۲۰۲۶، دنیای فرمول یک خود را برای اجرای مجموعه جدیدی از قوانین آماده میکند که هدف آنها افزایش هیجان رقابت، پایداری محیطزیستی و البته کاهش فاصله میان تیمهاست. گزارشها نشان میدهد که این تغییرات فراتر از اصلاحات جزئی بوده و یک بازنگری کلی در ساختار خودروها محسوب میشود.
ورود برندهای جدید؛ تنور رقابت داغ میشود
یکی از مهمترین بخشهای سال ۲۰۲۶، تغییر در لیست تامینکنندگان موتور است.
آئودی (Audi): این غول آلمانی با خرید سهام تیم سائوبر، به صورت رسمی و به عنوان یک تیم کارخانهای وارد مسابقات میشود.
فورد (Ford): بازگشت حماسی فورد به فرمول یک از طریق همکاری استراتژیک با «ردبول پاوِرترینز» رقم خواهد خورد.
هوندا (Honda): پس از یک دوره تردید، هوندا به عنوان تامینکننده موتور تیم استون مارتین به مسابقات بازمیگردد.
پیشرانههای ۲۰۲۶؛ خداحافظی با MGU-H و ظهور سوختهای پایدار
بزرگترین تغییر در قلب تپنده خودروها رخ میدهد. در حالی که موتورهای ۱.۶ لیتری V6 توربو حفظ میشوند، اما سیستم پیچیده MGU-H (واحد ژنراتور حرارتی) حذف خواهد شد. در مقابل، قدرت خروجی سیستمهای الکتریکی (MGU-K) از ۱۲۰ کیلووات به ۳۵۰ کیلووات (حدود ۴۷۰ اسب بخار) افزایش مییابد.
توزیع قدرت: نسبت قدرت بین موتور احتراق داخلی و بخش الکتریکی تقریباً ۵۰-۵۰ خواهد بود.
سوخت سبز: برای نخستین بار، خودروها از سوختهای ۱۰۰ درصد پایدار و سنتتیک استفاده خواهند کرد که گامی بزرگ به سوی کربنصفر شدن این ورزش است.
خودروهای چابک؛ کوچکتر، سبکتر و سریعتر
فلسفه طراحی خودروها در سال ۲۰۲۶ به سمت مدلهای «چابک» (Agile Car) حرکت کرده است.
کاهش وزن: خودروها ۳۰ کیلوگرم سبکتر از نسل فعلی خواهند بود (هدفگذاری روی ۷۲۴ کیلوگرم).
ابعاد کوچکتر: فاصله بین دو محور ۲۰۰ میلیمتر و عرض خودرو ۱۰۰ میلیمتر کاهش مییابد تا سبقتگیری در پیستهای باریک تسهیل شود.
آیرودینامیک فعال: بالهای جلو و عقب متحرک خواهند بود. این سیستم که دارای دو حالت X-Mode (برای سرعت بالا در مسیر مستقیم) و Z-Mode (برای چسبندگی در پیچها) است، جایگزین سیستم فعلی خواهد شد.
پایان عصر DRS و معرفی حالت سبقت
یکی از جنجالیترین تغییرات، حذف سیستم سنتی DRS است. در سال ۲۰۲۶، سیستم جدیدی به نام Manual Override Mode یا حالت «سبقت» جایگزین آن میشود. در این سیستم، رانندهای که در فاصله یک ثانیهای خودروی جلویی قرار دارد، میتواند از انرژی الکتریکی اضافی برای افزایش سرعت در مستقیمی استفاده کند. برخلاف DRS که فقط بال عقب را باز میکرد، این سیستم مستقیماً قدرت موتور را برای لحظاتی افزایش میدهد تا شانس سبقتگیری واقعی بیشتر شود.
ایمنی ارتقایافته؛ اولویت اول FIA
فدراسیون جهانی اتومبیلرانی استانداردهای ایمنی را نیز به شدت افزایش داده است. سازه ضربهگیر جلو بازنگری شده و حفاظت در برابر نفوذ جانبی تقویت شده است. همچنین تحمل بار «رولهوپ» (Roll Hoop) از ۱۶ جی به ۲۰ جی افزایش یافته تا در حوادث واژگونی، ایمنی راننده به حداکثر برسد.
این خبر از سایت منبع نقل شده و پایگاه خبری زیرنویس در قبال محتوای آن مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا بررسی گردد.
تحلیل جامعهشناختی کاهش ازدواج و فرزندآوری در ایرانازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج میکنند؟
لزوم تمرکز بر خدمت به جای زندگی خصوصیچهرههای مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی
به بهانه روز جهانی عصای سفیددیده نشدن رنج نابینایی/وقتی «عصای سفید» هم قربانی گزارشدهی میشود






































