به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،«مجتبی قهرمانی» رئیس کل دادگستری استان هرمزگان به روزنامه ایران گفت: مهمترین عامل قاچاق سوخت، سود سرشار و غیرقابل مقایسه آن است. اختلاف قیمت فاحش میان نرخ رسمی و نرخ فروش قاچاق، انگیزه اصلی شبکهها و افراد برای ورود به این حوزه است. بهعنوان نمونه، سوختی که در جایگاهها هر […]
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،«مجتبی قهرمانی» رئیس کل دادگستری استان هرمزگان به روزنامه ایران گفت: مهمترین عامل قاچاق سوخت، سود سرشار و غیرقابل مقایسه آن است. اختلاف قیمت فاحش میان نرخ رسمی و نرخ فروش قاچاق، انگیزه اصلی شبکهها و افراد برای ورود به این حوزه است. بهعنوان نمونه، سوختی که در جایگاهها هر بشکه ۶۰ هزار تومان عرضه میشود، در بازار قاچاق تا ۱۸میلیون تومان معامله میگردد؛ یعنی حدود ۳۰۰ برابر سود. همین تفاوت باعث شده قاچاقچیان در یک شب درآمدی چندمیلیاردی کسب کنند.
این سود هنگفت در کنار نبود مقررات و ترتیبات بازدارنده کافی، زمینهساز گسترش قاچاق سوخت شده است. بنابراین علاوه بر اقدامات اطلاعاتی، انتظامی و قضایی، سیاستهای تکمیلی اقتصادی و برنامههای پیشگیرانه باید همزمان اجرا شوند؛ در غیر این صورت، ریشهکن کردن این پدیده دشوار خواهد بود.
مبارزه با قاچاق سوخت نیز نیازمند ترکیب سه رویکرد است: اقدامات اطلاعاتی، انتظامی و قضایی قاطع برای شناسایی و برخورد با شبکهها، سیاستهای اقتصادی تکمیلی برای کاهش انگیزه سودآوری قاچاق و فرهنگسازی و مشارکت اجتماعی برای ایجاد قبح اجتماعی و بازدارندگی پایدار.

این خبر از سایت منبع نقل شده و پایگاه خبری زیرنویس در قبال محتوای آن مسئولیتی ندارد. در صورت نیاز، در نظرات همین خبر گزارش دهید تا بررسی گردد.
تحلیل جامعهشناختی کاهش ازدواج و فرزندآوری در ایرانازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج میکنند؟
لزوم تمرکز بر خدمت به جای زندگی خصوصیچهرههای مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی
به بهانه روز جهانی عصای سفیددیده نشدن رنج نابینایی/وقتی «عصای سفید» هم قربانی گزارشدهی میشود






































